امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیونمقایسه تلویزیون

فرق تلویزیون فورکا 4K و فول اچ دی Full HD چیست؟

فرق تلویزیون فورکا و فول اچ دی چیست؟

برای پاسخ به این سؤال در مرحلۀ اول باید تمامی ویژگی­های مربوط به تلویزیون فورکا و تلویزیون فول ­اچ­ دی را بدانیم. یکی از مهم­ترین قابلیت­های یک تلویزیون رزولوشن آن است. به همین دلیل اصطلاحاتی به نام فورکا و فول ­اچ­ دی بیان می­شوند. تلویزیون­های 4K، قابلیت بیشتری نسبت به ال ای دی Full HD دارند اما سؤال این است که کدام‌ یک بهترند و رزولوشن کدام بالاتر است؟ یا اینکه مثلاً من به عنوان یک خانه ­دار یا به عنوان یک گیمر بهتر است از کدام­یک استفاده کنم؟

فرق تلویزیون فورکا و فول اچ دی چیست؟

تلویزیون فورکا 4K بخرم یا فول اچ دی Full HD ؟

گاهی تنها رزولوشن مد نظر ما نیست و نکات دیگری مد نظرمان است. ما این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که متوجه شوید تلویزیون 4K چه تفاوتی با تلویزیون فول ­اچ­ دی دارد و اینکه بهتر است کدام­یک انتخاب شما باشد. این انتخاب بستگی به این دارد که شما به عنوان چه کسی قرار است تلویزیون را بخرید و به چه عنوان قرار است از آن استفاده کنید. مثلا اگر شما یک گیم نت داشته باشید طبیعتا به تلویزیون هایی با کیفیت و رزولوشن بالا نیاز دارید و یا اگر در محل کارتان بخواهید یک تصویر را در ابعاد بزرگ برای افراد زیادی پخش کنید مسئله کیفیت و رزولوشون مسئله مهمی میشود اما اگر بخواهید برای آپارتمان خود یک تلویزیون متوسط بخرید طبیعتا نیاز زیادی به تلویزیون های خیلی بزرگ نخواهید داشت پس در مرحله اول باید مشخص کنید که در چه جایگاهی هستید و از خریدن تلویزیون چه هدفی دارید.

 

 

 

برای مشاهده قیمت روز و مشخصات کامل انواع تلویزیون های سه برند اصلی، پیشنهاد می کنیم به صفحات زیر مراجعه کنید: 

رزولوشن چیست و چه تاثیری در کیفیت تصویر دارد؟

برای اینکه بتوانیم رزولوشن را تعریف کنیم، در مرحلۀ اول باید بدانید که پیکسل چیست. هر تصویر از تراکم پیکسل­ها در کنار هم تشکیل شده است و پیکسل­ها نقاط تشکیل دهندۀ یک تصویر هستند و هرچه تراکم پیکسل­ها بیشتر باشد، طبیعتاً تصویری که مشاهده می­کنید واضح­تر خواهد بود. به تعداد پیکسل­هایی که در سطر و ستون یک تصویر به کار رفته­ اند، رزولوشن می­گویند، پس هرچه یک تلویزیون تعداد پیکسل ­های بالاتری داشته باشد، ما یک تصویر را واضح­تر می­بینیم و آن تلویزیون دارای رزولوشن بالاتری می­شود و بعد از توضیح این اصطلاحات الان می­توانیم مهم­ترین تفاوت تلویزیون 4K و Full HD را به شما بگوئیم.

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده انواع قیمت تی وی در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

رزولوشن چیست و چه تاثیری در کیفیت تصویر دارد؟

کیفیت تصویر 4 برابر Full HD در تلویزیون های 4K

تلویزیون­های فول­ اچ­ دی با داشتن خطوط افقی 1920 و خطوط عمودی 1080 اینچ، میلیون­ها پیکسل را جمع­ آوری می­کنند و تصویر با کیفیتی را به ما نشان میدهند و این در حالی است که تلویزیون­های 4K این تعداد پیکسل را تقریباً 4 برابر می­کنند و قطعا شما متوجه  شدید که قرار است با چه رزولوشن بالاتری روبه رو شوید. این رزولوشن در اندازه های کوچک به چشم نمی آید اما کافیست تنها دو تلویزیون با سایزهای بزرگ و با دو کیفیت متفاوت فول اچ دی و فورکا را در کنارهم گذاشته و یک فیلم را در این دو تلویزیون مشاهده کنید ، قطعا از این کیفیت شگفت زده خواهید شد.تماشای یک فیلم و تصویر با رزولوشنی چهار برابر تلویزیون فول ­اچ­ دی اصلاً موضوع کوچک و مزیت کمی نیست و قطعاً لذت تماشا، ما را به نقطه­ ای می­رساند که اولین انتخابمان تلویزیون­های 4K باشد اما دست نگه دارید چون هنوز هم باید به نکات بیشتری توجه کنید و در نظر داشته باشید که این قابلیت به کار شما می آید یا نه؟ مثلا تصور کنید یک وسیله با کیفیت گران قیمت را بخرید ولی شیوه کار با آن را ندانید و در این میان شما سود نکرده اید بلکه فقط هزینه زیادی برای خود تراشیده اید. یا تصور کنید یک لباس زیبا را بخرید ولی سایز آن مناسب شما نباشد و باز هم در این شرایط شما یک خریدی انجام داده اید که قرار نیست هیچ فایده ای برای شما داشته باشد ، پس در ادامه مقاله نیز همراه ما باشید.

 

آیا تعداد بالای پیکسل برای هر تلویزیونی ضروری است؟

تا اینجای مقاله سعی کردیم که یک دید کلی نسبت به این دو تلویزیون به شما بدهیم، اما به این نکته توجه کنید که تعداد بالای پیکسل برای تلویزیون­های خیلی بزرگ لازم و مهم است و در کل به شما پیشنهاد می­کنیم که اگر قرار است یک تلویزیون با صفحۀ نمایش بزرگ خریداری کنید، بهترین انتخاب 4K است اما برای صفحه نمایش های با اندازه متوسط و کوچک استفاده از تلویزیون­های Full HD قرار نیست کیفیت کار شما را پائین بیاورد و یا باعث عدم رضایت شما شود، پس اگر قصدتان خرید تلویزیون با اندازۀ نمایشگر متوسط و یا کوچک است نیازی به صرف هزینۀ زیادی ندارید و مطمئناً از تلویزیون­های فول ­اچ­ دی راضی خواهید بود. با توجه به اینکه روز به روز با پیشرفت تکنولوژی به­ خصوص در زمینۀ مربوط به وسایل صوتی و تصویری مواجه هستیم باید با تفاوت­ها و قابلیت­های هر کدام از این کالاها تا حدودی آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین و مفیدترین انتخاب را در این زمینه داشته باشیم و هدف ما هم این است که شما بتوانید با آگاهی کامل نسبت به مدل­های مختلف بهترین انتخاب را داشته باشید و بدون صرف هزینه­ های اضافی تا مدت­ها بتوانید از کالای دیجیتالی که می­خرید استفاده کنید.پس خواندن مقالات در مورد کالاهای دیجیتال میتواند یک دید کلی و همچنین مناسب به شما بدهد تا بتوانید بهتر تصمیم را بگیرید و از همه مهمتر با دید بازتری خریدتان را انجام دهید.

در صورت تمایل به مشاهده قیمت روز انواع مدل ها و انتخاب سایز تلویزیون مناسب، می توانید بر حسب نیاز خود به هر یک از صفحات زیر مراجعه کنید: 

چرا تلویزیون 4K بهتر از تلویزیون Full HD است؟

ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا باید تلویزیون­های 4K در حالی که ضرورتی برای مصارف عادی و خانگی ندارند جایگزین تلویزیون های فول­ اچ­ دی شوند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که، تکنولوژی هیچ­گاه  فقط بر حسب ضرورت کار نکرده و در شرایطی ما را به دنیای دیگر و راحتی بیشتر برده و بعد از آن چون چنین چیزی را تجربه کرده‌ایم، دیگر کیفیت­های قبلی برای ما شگفت­ آور نبوده و حتی کسل­ کننده شده ­اند.به این صورت که مثلا استفاده از تلویزیون های رنگی با توجه به اینکه در قدیم تلویزیون ها سیاه و سفید بودند یک تکنولوژی پیشرفته در زمان خود بود و اگر قرار بود بر حسب ضرورت با آن رفتار کنیم هیچوقت تلویزیون هایی با کیفیت بالا وارد بازار نمیشدند اما روز به روز این تکنولوژی پیشرفت کرد و همانطور که الان مطلع هستید تلویزیون های فول اچ دی بیشترین جا را در بین خریداران دارند و بر اساس نکته ای که گفته شد تلویزیون های فورکا نیز به همین منوال این روند را طی میکنند تا جایی که چشمان ما  به این کیفیت فوق العاده عادت کنند و انتظارمان از فیلم و تصویر با کیفیت چهار برابر شود و در نتیجه هیچ چیز جز تلویزیون های فورکا قادر به برآورده کردن انتظار ما نباشند پس شک نکنید که در آینده ای نه چندان دور انتظار ما از تصویر با کیفیت بالاتر میرود و انتخاب اولمان تلویزیون هایی با این وضوح و رزولوشن خواهند شد.

 

چرا تلویزیون 4K بهتر از تلویزیون Full HD است؟

برای اینکه بتوانید تفاوت این دو کیفیت را بهتر درک کنید برایتان در قالب جدول تفاوت ها را ارائه داده ایم.

کیفیت 4Kکیفیت فول اچ دی FULL HD
رزولوشن های این کیفیت چهار برابر تصویر فول اچ دی  (FULL HD)می باشد.رزولیشن های این کیفیت به میزان 4 برابر از کیفیت  4K کمتر است
کیفیت 4K تصاویر را با وضوح بسیار بالایی ارائه می دهد.از نظر وضوح تصویر خوب است اما از کیفیت 4K کمتر می باشد.
تلویزیون هایی که دارای فورکا هستند تنها با محتویات فورکا به صورت فورکا ارتقا داده میشوند
این کیفیت نمی تواند محتویات با کیفیت پایین رسانه ها را ارتقا دهدقابلیت ارتقا کیفیت محتواها را همانند 4K ندارد.
تلویزیون هایی که کیفیت فورکا دارند بیشتر در سایز های بزرگ تولید میشود و خواهان بیشتری دارنداندازه های تلویزیون هایی که این کیفیت را دارند در گذشته در سایز های بزرگ تولید می شده اند اما امروزه این سایز ها محدود و کوچک هستند
پیکسل ارتفاع در فورکا 2160 پیکسل می باشدپیکسل ارتفاع در Full HD 1080 پیکسل می باشد
پیکسل عرض در فورکا 3840 می باشدپیکسل عرض در Full HD 1920 پیکسل می باشد
میزان دسترسی در این تلویزیون ها عالی استمیزان دسترسی در این تلویزیون ها محدود است
دسترسی به محتوا در این نوع از تلویزیون ها در حد متوسط اما با رشد سریع استدسترسی به محتوا در این نوع از تلویزیون ها بسیار عالی است
سایز تلویزیون هایی که این کیفیت را  دارند از سایز 40 تا 100 و همچنین به بالا نیز وجود داردسایز تلویزیون هایی که این کیفیت را  دارند از سایز 32 تا 55 است
تصاویر در کیفیت فورکا بسیار نرم تر از کیفیت فول اچ دی می باشدنرمی تصاویر در این کیفیت از فورکا کمتر است
فورکا جزئیات بیشتری از فول اچ دی نشان می دهدمیزان نمایش جزئیات در این کیفیت کمتر از فورکا می باشد.
فورکا از تعداد پیکسل های بیشتری برخوردار استنسبت به فورکا پیکسل های کمتری دارد
به دلیل تعداد پیکسل های بیشتر، تلویزیون های فورکا می توانند تصاویر را طبیعی تر، نرم تر و با خطوط صاف تری نشان دهندبه دلیل اینکه پیکسل ها کمتری از فورکا دارد، این ویژگی ها را کمتر از فورکا دارد
جزئیات در فورکا با کیفیت بهترین نمایش داده می شودکیفیت و کمیت جزئیات در فول اچ دی از فورکا کمتر است
محتواهایی را که بتوانید با این کیفیت ببینید بسیار کم هستندمحتواهای بیشتری را می توانید در فول اچ دی ببینید
محتواهایی که فورکا نیستند و با قابلیت فورکا ارتقا داده می شوند هیچگاه به کیفیت فورکا واقعی نمی رسندکیفیت های ارتقا یافته با فورکا با تصاویر فول اچ دی چندان متفاوت نیستند

فاصله دید در کیفیت های فورکا و فول اچ دی چگونه است؟

اگر می خواهید به کیفیت های فورکا و فول اچ دی بیشتر پی ببرید باید هنگام مشاهده تلویزیون در فاصله مناسبی از آن ها بنشینید. زیرا این فاصله در کیفیت دریافتی موثر است البته فاصله نشستن به سایز تلویزیون نیز وابسته است. هرچه قدر سایز تلویزیون بالاتر باشد باید در فاصله دورتری از آن نشست تا بتوان کیفیت تصویر آن را به صورت درست مشاهده کرد.

در انتها خرید تلویزیون فورکا توصیه میشود یا خیر؟

به صورت کلی تمامی حرف ما این است که دیر یا زود تمامی نمایشگرها به چنین قابلیتی مجهز می­شوند و فیلم­هایی با این کیفیت تولید خواهند شد. شاید بپرسید که چه ضرورتی دارد مثلاً یک فیلم 4K با حجمی 4 برابر یک فیلم معمولی تولید و عرضه شود؟ به همان دلیلی که از یک زمانی به بعد، دیگر تماشای فیلم ­های با کیفیتی کمتر از کیفیت فول­ اچ ­دی برایمان جذاب نیست و اینکه چشممان به کیفیت بالا و رزولوشن بی­نظیر عادت کرده ، در آینده نیز با دیدن فیلم­ هایی با رزولوشن چهار برابر قطعاً نمی­توانیم خود را به رزولوشن فول­ اچ­ دی راضی کنیم ، پس با وجود اینکه تا این حد کیفیت و پیکسل برای تلویزیون­هایی با اندازۀ متوسط ضروری نیست و می­توانیم بگوئیم یک هزینۀ اضافی است اما باید در نظر داشته باشیم که تماشای یک فیلم با کیفیت چهار برابر قطعاً لذتی چندین برابر دارد و تا آینده­ای نزدیک این تلویزیون­ ها جای بهتری در بین خریداران خواهند گرفت و آن موقع است که دیگر تماشای تلویزیون­های فول ­اچ­ دی ما را راضی نخواهند کرد و به اجبار به سمت کیفیت باورنکردنی تلویزیون­های 4K رو خواهیم آورد. پس اگر به دنبال کیفیت بالا و باورنکردنی هستید و میخواهید با تکنولوژی پیش بروید و جزو افرادی هستید که دائما خودرا به روز نگه میدارند بهتر است هرچه زودتر این تکنولوژی را وارد منزل و محل کارتان بکنید و به این صورت از رقیبانتان جلوتر باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا