تلویزیونراهنمای خرید تلویزیون

هنگام خرید تلویزیون باید به چه نکاتی توجه کرد؟

هنگام خرید تلویزیون باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 در این مقاله قصد داریم نکات مهم انتخاب تلویزیون و مشخصات یک تلویزیون خوب را برای شما بیان کنیم. امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی مدل‌های مختلفی از تلویزیون در بازار وجود دارد. خرید تلویزیون با کیفیت یکی از دغدغه‌های کاربران محسوب می‌شود. در مورد اینکه چه تلویزیونی بخریم باید به فاکتورها و عوامل مختلفی توجه داشته باشید. به عنوان مثال باید در نظر بگیرید که بهترین سایز تلویزیون چیست؟ وضوح تصویر تلویزیون باید چگونه باشد؟ آیا وجود قابلیت HDR در تلویزیون مناسب است؟ تلویزیون‌های هوشمند چه ویژگی‌هایی دارند؟ یک تلویزیون از نظر سیستم صوتی باید چه قابلیت‌هایی داشته باشد. تلویزیونی که می‌خواهیم بخریم از نظر زاویه دید باید چگونه باشد؟ زاویه دید مناسب یکی از نکات بسیار مهم و تاثیرگذار در خرید تلویزیون محسوب می‌شود. همچنین هنگام خرید تلویزیون باید به نرخ به روزرسانی تصاویر نیز توجه داشته باشید. یکی ویژگی مهم دیگری که در تلویزیون‌ها مطرح می‌شود اتصالات و پورت‌های تلویزیون است. ویژگی پنل تلویزیون چیست و بهترین پنل تلویزیون کدام میباشد؟ همچنین بهترین برند تلویزیون در ایران چه برندی است؟ هنگام خرید تلویزیون باید به چه نکاتی توجه داشته باشید؟ همه این موارد از جمله ویژگی‌های یک تلویزیون خوب هستند که در این مقاله قصد داریم با پرداختن به تک تک آنها کار خرید تلویزیون را برای شما آسان تر کنیم. در بیشتر مواقع هنگام خرید تلویزیون فروشندگان معیارهای مختلفی را برای انتخاب تلویزیون برای شما ارائه می‌دهند. گاهی اوقات برخی از این دلایل فقط به خاطر سودجویی فروشنده و فروش تلویزیون اعلام می‌شود و به هیچ وجه درست نیست به همین دلیل برای اینکه گول افراد فریبکار را نخورید. ابتدا قبل از خرید تلویزیون اطلاعات دقیقی از ویژگی‌ها و امکاناتی که می‌خواهید تلویزیون برای شما ارائه دهد به دست بیاورید. اگر می‌خواهید به این سوال به پاسخ این سوال دست یابید که هنگام خرید تلویزیون باید به چه نکاتی توجه کرد این مقاله را حتما تا پایان با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم نکات مهم انتخاب تلویزیون و مشخصات یک تلویزیون خوب را برای شما بیان کنیم. امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی مدل‌های مختلفی از تلویزیون باز در بازار وجود دارد.

بهترین سایز تلویزیون چیست؟

یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام خرید تلویزیون مطرح می‌شود سایز و ابعاد تلویزیون است. با توجه به اینکه می‌خواهید تلویزیون را در چه جایی قرار دهید باید مناسب ترین سایز را انتخاب نمایید. اگر می‌خواهید از تلویزیون برای فضاهای کوچک مانند اتاق خواب و آشپزخانه استفاده کنید می‌توانید از سایت‌های کوچک 24 اینچ تا 32 اینچ استفاده کنید. اگر می خواهید برای فضاهای بزرگتر مانند اتاق کنفرانس فروشگاه اتاق پذیرایی و غیره استفاده نمایید بهتر است به سراغ خرید تلویزیون‌های بزرگتر از 40 اینچ بروید. یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در انتخاب سایز تلویزیون موثر است علاوه بر مکانی که تلویزیون در آن قرار می‌گیرد توجه به فاصله افراد تا صفحه نمایش تلویزیون می‌باشد. در جدول زیر فاصله استاندارد فرد تا تلویزیون را برای سایز‌های مختلف برای شما ارائه می‌دهیم.

 

اندازه تلویزیون (اینچ)

حداقل (سانتی‌متر)

حداکثر فاصله (سانتی‌متر)

۳۲

۱۲۰

۲۴۰

۴۰

۱۵۰

۳۰۰

۴۸

۱۸۲

۳۶۵

۵۴

۲۰۵

۴۱۵

۶۰

۲۲۵

۴۵۰

 

هنگام خرید تلویزیون باید به فاصله استاندارد افراد تا تلویزیون دقت داشته باشید. اگر این فاصله رعایت نشود ممکن است عوارضی محدودی مانند ضعیف شدن چشم به دنبال داشته باشد.

هنگام انتخاب و خرید تلویزیون باید به کیفیت تصویر تلویزیون توجه داشت

کیفیت تصویر تلویزیون و وضوح تلویزیون یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم است که بعد از انتخاب سایز تلویزیون باید مورد توجه قرار بگیرد. منظور از وضوح تلویزیون همان رزولوشن تلویزیون است. این رزولیشن نقش بسیار مهمی در خرید تلویزیون دارد. هرچه رزولیشن و تراکم پیکسلی تلویزیون بالاتر باشد شما تصاویر با کیفیت تر و جزئیات بیشتر مشاهده می‌کنید. انواع مختلفی از کیفیت تصویر در بازار وجود دارد شامل کیفیت تصویر SD کیفیت تصویر اچ دی، کیفیت تصویر فول اچ دی ، کیفیت تصویر 4K و کیفیت تصویر K8 در ادامه هر کدام از این کیفیت را برای شما توضیح داده و ویژگی آنها را بیان می‌کنیم.

کیفیت تصویر SD

تلویزیون‌های lcd تلویزیون‌هایی که دارای کیفیت تصویر SD هستند دارای تراکم پیکسلی 480 رزولیشن می‌باشند. این تلویزیون‌ها در بین کیفیت‌های تصاویر کمترین رزولیشن را دارند. در بسیاری از تلویزیون‌های SD جزئیات از بین رفته و شما نمی توانید تصاویر را با کیفیت بسیار بالایی مشاهده کنید. در واقع تلویزیون‌های SD نسل اول تلویزیونهای رنگی محسوب می‌شوند.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

کیفیت تصویر HD

کیفیت تصویر HD بعد از تلویزیون‌های SD به بازار عرضه شده‌اند. کیفیت‌های اچ دی دارای تراکم پیکسلی 720 پیکسل هستند. این کیفیت را در مقایسه با اصلی عملکرد بهتری دارد اما در مقایسه با تلویزیون‌های فول اچ دی و فورکا کیفیت تصویر و رزولوشن پایین تری برخوردار هستند.

تلویزیون‌های فول اچ دی

تلویزیون‌هایی که از کیفیت تصویر فول اچ دی پشتیبانی می‌کنند امروز در بازار بیشترین سهم را دارند زیرا در مقایسه با تلویزیون‌های 4K از قیمت پایین تری برخوردار هستند و در مقایسه با تلویزیون‌های اچ دی می‌توانند تصاویر با کیفیت بسیار بالاتر و جزئیات گسترده‌تری ارائه دهند. تلویزیون‌های فول اچ دی قیمت مناسبی دارند و تصاویر با تراکم پیکسلی 1080 * 1920 پیکسل نمایش می‌دهند. شما با خرید تلویزیون‌های فول اچ دی می‌توانید تمامی جزئیات تصاویر با کیفیت گسترده مشاهده کنید. جهت خرید و مشاهده قیمت تلویزیون فول اچ دی در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

کیفیت تصویر فورکا

 کیفیت تصویر 4K یا uhd تلویزیون‌هایی هستند که بعد از کیفیت تصویر فول اچ دی به بازار عرضه شده اند. کیفیت تصویر فورکا نقش بسیار مهمی در کیفیت تصاویر ایجاد می‌کند. این کیفیت تصویر تراکم پیکسلی گسترده‌ای دارد و با داشتن 2160 در 3848 می‌تواند تمامی تصاویر را با کیفیت بسیار بالا و کاملا دقیق برای شما ارائه دهد. کیفیت تصویر تلویزیون‌های 4k در مقایسه با تلویزیون‌های فول اچ دی چندین برابر بیشتر است در نتیجه شما تمامی محتوا را با کیفیت بسیار بالایی مشاهده میکنید. تلویزیون‌های فورکا تا چندین سال می‌توانند همچنان تصاویر و محتوا را با دقت بسیار گسترده و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها نمایش دهند.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

تلویزیون 8k

تلویزیون‌هایی که به کیفیت تصویر 8k مجهز هستند بهترین کیفیت را در میان تلویزیون‌های موجود در بازار دارند. کیفیت تصویر 8k در مقایسه با 4K دو برابر تراکم پیکسلی گسترده‌تر دارد. یعنی تراکم پیکسلی 7680 * 4320 ارائه می‌دهد. نکته بسیار مهمی که در خرید تلویزیون‌های 8k باید مورد توجه قرار بگیرد این است که این تلویزیون‌ها از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند و تنها می‌توانند محتواهای 8k را ارائه دهند. به عبارتی اگر شما به محتوای 8k درستی نداشته باشید خرید تلویزیون K8 برای شما فایده‌ای نخواهد داشت. به طور کلی تعداد فیلم‌هایی که در بازار دارای کیفیت تصویر 8k هستند انگشت شمارند و از تعداد انگشتان دست نیز فراتر نیستند. در حال حاضر محتوای موجود برای تکنولوژی‌های K8 بسیار نایاب و کمیاب است.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

آیا قابلیت HDR در انتخاب تلویزیون مناسب نقشی دارد؟

 منظور از قابلیت HDR همان محدوده دینامیکی بالا است. این قابلیت فقط در تلویزیون‌های 4K وجود دارد. تلویزیون‌هایی که قابلیت HDR مجهز هستند می‌توانند تصاویر بسیار درخشان برای شما ارائه دهند. شما میتوانید با وجود قابلیت HDR تمامی محتواها را به صورت واضح ببینید و تمامی تصاویر کاملا واقعی و طبیعی هستند و محتوا از کنتراست بالایی برخوردارند.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

تلویزیون‌های هوشمند چه ویژگی‌هایی دارند؟

 یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که هنگام خرید تلویزیون ممکن است با آن روبه‌رو شوید خرید تلویزیون معمولی و خرید تلویزیون هوشمند میباشد. تلویزیون‌های هوشمند به قابلیت اسمارت مجهز شده است منظور از قابلیت اسمارت این است که شما به راحتی می‌توانید به اینترنت متصل شوید وبگردی کنید و به دنیایی از محتواها دسترسی داشته باشید. با توجه به اینکه شما از تلویزیون چه انتظاری دارید می‌توانید تلویزیون معمولی بخرید یا دست به انتخاب و خرید تلویزیون هوشمند بزنید. اگر هدف شما از خرید تلویزیون فقط مشاهده محتوای صوتی و تصویری است خرید تلویزیون معمولی را پیشنهاد می‌دهیم. اما اگر هدف شما از خرید تلویزیون انجام بازی‌های مختلف دانلود و نصب برنامه‌ها و وبگردی می‌باشد حتماً به دنبال خرید تلویزیون هوشمند باشید. شما با خرید تلویزیون‌های هوشمند و اسمارت می‌توانید به اینترنت متصل شوید و نرم‌افزارهای مختلف را دانلود و نصب کنید و همچنین گوشی‌های هوشمند خودتان را نیز به صفحه نمایش تلویزیون منتقل کرده و محتواهای تان را در ابعادی بزرگتر و با کیفیت بهتر مشاهده کنید. اینها تنها بخشی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزیون هوشمند است. شما می‌توانید با خرید تلویزیون هوشمند دنیایی از امکانات و قابلیتها دسترسی داشته باشید. نکته بسیار مهمی که در خرید تلویزیون هوشمند موثر از این است که هر تلویزیون با توجه به اینکه از برند متفاوتی به بازار عرضه شده است از سیستم ‌عامل مختلفی نیز برخوردار است.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

سیستم صوتی تلویزیون

یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در خرید تلویزیون توجه به کیفیت صدای آن است. امروزه پیشرفت تکنولوژی بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است؛ سایز صفحه نمایش تلویزیون‌ها بزرگتر شده و پنل دور صفحه نمایش تلویزیون‌ها نیز کاهش یافته است. به همین دلیل محل جایگذاری اسپیکر و بلندگو‌های قوی در تلویزیون وجود ندارد. به همین دلیل با گذشت زمان صدای تلویزیون‌ها ضعیف تر از تلویزیون‌های قدیمی عمل می‌کند. میزان صدای تلویزیون برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد شما می‌توانید تلویزیون‌هایی با سیستم صوتی قدرتمند بخرید یا اینکه به دنبال خرید یک تلویزیون با صدای معمولی باشید و برای جبران صدای آن بلندگو یا سینما خانگی یا ساندبار را به صورت جداگانه خریداری نمایید. خرید ساندبار یکی از راحت ترین راه برای تقویت صدای تلویزیون است.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

زاویه دید مناسب تلویزیون چیست

یکی از نکات مهم در خرید تلویزیون توجه به زاویه دید تلویزیون است. منظور از زاویه دید تلویزیون این است که اگر شما از زوایای غیر مستقیم تلویزیون نگاه کنید همچنین تصاویر با کیفیت بسیار بالا دریافت کنید. در تلویزیون‌های پلاسما LCD و LED زاویه دید نقش بسیار مهمی دارد زیرا اگر زاویه نشستن شما تغییر کند ممکن است رنگ و نور صفحه نمایش نیز از بین برود. اگر رنگ و نور صفحه نمایش تلویزیون در زوایای غیر مستقیم کاهش یابد به این معناست که تلویزیون زاویه دید مناسبی ندارد و شما برای مشاهده دسته جمعی فیلم‌ها و انجام دسته جمعی بازی‌ها نمی توانید از آن استفاده کنید. زاویه دید تلویزیون فاصله نشستن شما نیز از تلویزیون وابسته است و شما میتوانید در زوایای غیر مستقیم تصاویر با کیفیت بسیار بالایی دریافت کنید.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

در زمان خرید تلویزیون باید به نرخ به روز رسانی تصاویر نیز توجه شود

یکی از اصطلاحاتی که ممکن است در خرید تلویزیون با آن روبرو شوید نرخ به روز رسانی یا نرخ رفرش ریت تلویزیون می‌باشد. منظور از این نرخ تعداد تغییر تصاویر صفحه نمایش در یک ثانیه است. یعنی در هر یک ثانیه تلویزیون می‌تواند چند فریم را پشت سر هم برای شما ارائه دهد. هرچه نرخ رفرش ریت تلویزیون بالا باشد شما تصاویر را با سرعت بسیار زیاد مشاهده می‌کنید و تمامی محتواها و مسابقات ورزشی و فیلم‌های اکشن بدون تاخیر و تاری ارائه می‌شود. بیشتر تلویزیون‌ها از نرخ رفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی می‌کند اما امروز تلویزیون‌های نیز در بازار وجود دارد که به نرخ رفرش ریت 120 تا 240 هرتز مجهز شده‌اند.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

اتصال و پورت‌های تلویزیون چگونه است

 یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در خرید تلویزیون موثر است توجه به درگاه‌های ورودی و خروجی تلویزیون می‌باشد. اگر از تلویزیون میخواهید فقط برای مشاهده کانال‌های مختلف استفاده کنید نیازی نیست به پورت‌ها درگاه‌های آن توجه داشته باشید اما اگر می‌خواهید علاوه بر گیرنده دیجیتال وسایل مانند لپ تاپ کنسول بازی و ساندبار را نیز متصل کنید می‌توانید به دنبال خرید تلویزیونی باشید که پورت‌ها و درگاه‌های ارتباطی مختلفی دارد. به عنوان مثال به دنبال خرید تلویزیون باشد که دارای درگاه HDMI USB component و پورت لن است. هر کدام از این پورت ها نقش بسیار مهمی در استفاده از تلویزیون دارد.

مهمترین ویژگی پنل در زمان خرید تلویزیون چیست ؟

امروزه تلویزیون‌ها با پنل‌های مختلفی به بازار عرضه شده اند. تلویزیونها دارای پنل پلاسما، پنل LCD یا LED پنل OLED و کیولد هستند. منظور از پنل پلاسما این است که تلویزیون‌ها دارای صفحه نمایش پلاسما هستند. این تلویزیون‌ها از عمر بسیار بالا و نرخ به روز رسانی تصویر بالا برخوردار بودند اما امروزه به ندرت در بازار یافت می‌شوند زیرا تلویزیون‌هایی که دارای پنل LED و LCD هستند می‌توانند تصاویر با وضوح تصویر بهتری ارائه دهند.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

تلویزیون LCD و LED

تلویزیون‌های LED نیز از جمله تلویزیون‌های LCD محسوب می‌شود اما نوع پیکسل آنها متفاوت است. در مقایسه با تلویزیون‌های پلاسما کیفیت و وضوح تصویر بهتری دارند اما از نظر قیمت نیز در سطح بالاتری از تلویزیون‌های پلاسما قرار دارند. تلویزیون‌های LED و LCD در مقایسه با تلویزیون‌های OLED و کیولد قیمت پایین تری دارند و همچنین در سایز‌های مختلفی نیز به بازار عرضه شده اند.

هنگام-خرید-تلویزیون-باید-به-چه-نکاتی-توجه-کرد_-زیگمو

تلویزیون‌های OLED

تلویزیون‌هایی که دارای صفحه نمایش OLED هستند یکی از بهترین تلویزیون‌های بازار محسوب می‌شوند. این تلویزیون‌ها می‌توانند تصاویر را با کیفیت بسیار بالا تولید و عرضه کنند. همچنین در حالت منحنی نیز به بازار عرضه شده و رنگ مشکی را کاملا دقیق ارائه می‌دهند. تلویزیونهای OLED تمامی تصاویر تیره را بسیار با کیفیت ارائه می‌دهند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نور صفحه نمایش آنها در مقایسه با LCD‌ها کمتر است. تلویزیونهای کیولد دارای پیکسل‌های کوانتومی هستند و تصاویر با کیفیت بسیار بالایی نمایش می‌دهند. این تلویزیون‌ها تا سایز 70 اینچ تولید و بازار عرضه شده اند.

بهترین برند تلویزیون در ایران کدام است؟

 در بازار ایران تلویزیون‌های بسیار مختلفی از سوی برندهای متفاوت به بازار عرضه شده است. هر برند محصولات خودش را به ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی مجهز کرده است. شاید سوالی که در هنگام خرید تلویزیون مطرح می‌شود این است که بهترین برند تلویزیون در ایران کدام است ؟ نکته‌ای که در انتخاب بهترین برند تلویزیون نقش دارد توجه به قطعات اصلی و با کیفیت بودن تلویزیون است. همچنین کارایی و طول عمر بالا نیز نقش بسیار مهمی در انتخاب بهترین تلویزیون دارد. در بازار ایران تلویزیون‌های سامسونگ ال جی سونی پاناسونیک فیلیپس و ‌هایسنس وجود دارند. قطعات این تلویزیون‌ها کاملاً با کیفیت هستند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تلویزیون‌های تقلبی نیز در بازار وجود دارد و برخی افراد سودجو به اسم برندای معتبر تلویزیونهای تقلبی می‌فروشند.

در زمان خرید تلویزیون باید چه مواردی را کنترل کنیم؟

 بعد از انتخاب و خرید تلویزیون ابتدا باید آن را تست کنید و سپس پول را پرداخت کنید. شما باید وضعیت ظاهری تلویزیون را بررسی کنید و مطمئن شوید که شکستگی یا خط و خشی ندارد. کابل برق را به پریز برق بزنید. تلویزیون را روشن کنید و حالت‌های مختلف تصویر را نیز تست کنید. از سلامت بلندگو و اسپیکر‌های تلویزیون اطمینان حاصل کنید. در مرحله بعدی باید پورت های تلویزیون را نیز کنترل کنید. اگر تمامی این موارد سالم بودند سپس می‌توانید پول را پرداخت کنید. اگر هنگام خرید تلویزیون هر کدام از این قسمت‌ها را چک نکنید ممکن است دوباره با مشکل روبرو شده و ثابت کردن ایراد بعد از خرید تلویزیون کاری بسیار سخت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا