امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند

در چند سال اخیر خبری از تلویزیون‌های سه‌بعدی نبود و کاربران برای اینکه تصاویر سه بعدی را مشاهده کند حتماً باید به سینما سه بعدی می‌رفتند. امروزه تلویزیون‌ها دارای تکنولوژی و قابلیتهای بسیار گسترده هستند و با حضور تلویزیون‌های سه بعدی این امکان برای شما وجود دارد که در خانه خودتان تصاویر سه بعدی را مشاهده کرده و از مشاهده دنیای جذاب تلویزیون‌های سه بعدی لذت ببرید. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تلویزیون سه بعدی چگونه کار میکند. می‌خواهیم با ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزیون سه بعدی شما را آشنا کنیم. آیا تلویزیون‌های سه بعدی نسل قدیم با تلویزیون‌های سه‌بعدی نسل جدید تفاوتی دارند؟ اگر قصد خرید تلویزیون سه بعدی دارید یا میخواهید اطلاعات و داده‌های بیشتری را در مورد تلویزیون سه بعدی به دست بیاورید هستند تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند _ زیگمو

تلویزیون سه بعدی چیست و چگونه کار می‌کند؟

تلویزیون سه بعدی تحت عنوان 3D TV شناخته می‌شود. این تلویزیونها نمایشگرهای دارند که به وسیله تکنیک Stereoscopic یا برجسته بینی بر روی مغز و چشم انسان‌ها اثر می‌گذارد و بعد سوم یعنی عمق را به تصاویر می‌بخشد و ما می‌توانیم تصاویر دو بعدی را به صورت تصاویر سه بعدی مشاهده کنیم. در حالت عادی و در تلویزیون‌های معمولی شما فقط دو بعد عرض و ارتفاع و از تصاویر مشاهده می‌کنید اما تلویزیونهای سه بعدی می‌توانند بعد سوم یعنی عمق را هم پوشش داده و هنگام مشاهده تصاویر ما سه بعد را به صورت همزمان دریافت می‌کنیم. این تکنولوژی امروزه در میان کاربران طرفداران بسیار زیادی دارد و کاربران می‌خواهند از تکنولوژی سه بعدی استفاده کنند. اما این نکته بسیار مهم باید مورد توجه قرار بگیرد که شما فیلمی را میتوانید به صورت سه بعدی مشاهده کنیم که به صورت سه بعدی از سوی تولیدکنندگان محتوا تهیه شده است. با گذشت زمان هر روز بر تعداد برنامه‌ها و تصاویر سه بعدی افزوده می‌شود. برای از تماشای تصاویر سه بعدی لذت ببرید نباید تصویر مربوط به یک چشم را با چشم دیگر مشاهده کنید. هنگام مشاهده تصاویر سه بعدی باید نکاتی مورد توجه قرار بگیرد که در ادامه آن‌ها را برای شما بیان می‌‌کنیم.

چگونه تصاویر سه بعدی در تلویزیون‌های مسطح و دو بعدی نمایش داده می‌شود؟

شاید این سوال تاکنون برای شما پیش آمده باشد که چگونه ما از یک فضای دو بعدی در تلویزیون‌های معمولی می‌توانیم فضای سه بعدی را مشاهده کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون‌های سه بعدی عملکردی مشابه چشم انسان دارد. همانطور که میدانید چشم انسان چند سانتی متر از هم فاصله دارد. وجود این فاصله باعث می‌شود که هر چشم تصاویر مجزا با زاویه دید متفاوتی را ببیند زمانی که تصاویر به مغز انسان میرسد ترکیب شده و انسان‌ها می‌توانند عمق تصاویر را نیز در مغز درک کنند. گاهی اوقات این مشکل نیز ایجاد می‌شود که تلویزیون سه بعدی تصاویر را به صورت دوتایی و با یک اختلال جزئی نمایش می‌دهد. به همین دلیل استفاده از عینکهای مخصوص دقیقاً فرآیند چشم انسان را شبیه سازی کرده و با وجود عینکهای مخصوص است که می‌توانیم تصاویر سه بعدی را مشاهده کنیم. برای تماشای تصاویر سه بعدی حتما باید از عینک سه بعدی استفاده شود.

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند _ زیگمو

تلویزیون‌های سه‌بعدی نسل قدیم با جدید چه تفاوتی دارد؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران هنگام خرید تلویزیون سه بعدی پیش می‌آید این است که تلویزیون‌های سه‌بعدی نسل قدیم با تلویزیون‌های سه‌بعدی نسل جدید چه تفاوتی دارد؟ عینک سه بعدی آنها چگونه کار می‌کند؟ به طور کلی عینک سه بعدی مختلفی در بازار وجود دارد و شما می‌توانید چندین مدل عینک سه بعدی را در بازار تهیه کنید. عینک‌های سه‌بعدی معمولاً دو مدل قدیمی و هوشمند دارند اگر تلویزیون‌های شما از جمله تلویزیون قدیمی است برای تماشای تصاویر سه بعدی باید از عینکهای anaglyph استفاده کنید. این کار از طلق ساخته شده‌اند و شیشه‌های آنها به دو رنگ قرمز و آبی وجود دارد. شیشه قرمز رنگ فقط می‌تواند رنگ قرمز و شیشه‌های آب نیز می‌تواند رنگ‌های غیر از قرمز را از خود عبور دهند. به همین دلیل هر چشم تصاویر متفاوت از چشم دیگر را مشاهده میکند. اما تلویزیون‌های سه بعدی جدید برای اینکه بتوانند تصاویر به صورت سه بعدی برای شما ارائه دهند از عینک‌های هوشمند اکتیو شاتر (active-shutter) برخوردار هستند. این عینک‌ها دارای کریستال مایع هستند و در هر لحظه یک لنز باز و شفاف شده و لنز دیگر بسته و تیره می‌شود. تغییراتی که بر روی عینک صورت می‌گیرد به صورت متناوب و با سرعت بسیار زیادی است. به همین دلیل تمامی تصاویر در کوتاهترین زمان ممکن و با کیفیت بسیار بالا برای شما ارائه می‌شود و هیچ شما نیز هیچگاه خسته نمی شود. عینک‌های اکتیو شاتر (active-shutter) با تلویزیون سه بعدی به وسیله بلوتوث امواج رادیویی یا مادون قرمز ارتباط برقرار می‌کنند.

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند _ زیگمو

آیا تصاویر سه بعدی سینما با تلویزیون متفاوت است؟

هنگام مشاهده تصاویر به صورت سه بعدی در سینما و چه در تلویزیون تمامی تصاویر را به صورت یکسان دریافت می‌کنید. تنها تفاوتی که میان تصاویر سه بعدی سینما با تصاویر سه بعدی تلویزیون وجود دارد تفاوت ابعاد و اندازه نمایشگر و تفاوت فاصله نشستن شما تا تصویر می‌باشد. هنگامی که شما تصاویر را به صورت سه بعدی در سینما دریافت می‌کنید در فضای باز و بزرگ نشسته اید و تصاویر با سایز بزرگ برای شما ارائه می‌شود تا بتوانند افراد بیشتری آنها را ببینند. اما در تلویزیون‌های سه بعدی فاصله شما تا تلویزیون کم است و به همین دلیل با تنظیم عمق تصویر جذابیت تصاویر چند برابر میشود.

آیا دیدن تصاویر سه بعدی برای همه افراد امکان پذیر است؟

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان این نتیجه حاصل شده است که حدود 5 تا 15 درصد از افراد امکان مشاهده تصاویر سه بعدی را ندارند؛ زیرا این افراد هنگامی که تصاویر سه بعدی را مشاهده می‌کنند نمی‌توانند عمق را درک کرده و فقط دو بعد تصویر را دریافت می‌کنند.

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند _ زیگمو

آیا ممکن است بعد از دیدن فیلم‌های سه بعدی سردرد و سرگیجه بگیریم؟

آیا شما هم این موضوع را شنیده اید که اگر از تلویزیون سه بعدی همراه با عینک سه بعدی استفاده کنید بعد از استفاده دچار سردرد و سرگیجه می‌شویم؟ در قدم اول باید به شما بگویم که این موضوع به شکل علمی و دقیق ثابت نشده است و هیچ تحقیقات علمی این موضوع را اثبات نکرده است اما این موضوع به صورت تجربی در میان برخی از کاربران وجود دارد که برخی از افراد به خاطر سرعت بالای فیلمبرداری و نمایش تصاویر دچار سردرد و سرگیجه می‌شوند. اگر شما از آن دسته از افراد هستید که تماشای برنامه‌های سه بعدی برای چشم شما آسیب می باشد توصیه می‌کنیم که تصاویر سه بعدی را نبینید و تمامی تصاویر به صورت دوبعدی دریافت کنید. حتی می‌توانید میزان مشاهده تصاویر را کمتر کرده تا از سردرد و ضعیف شدن چشم خودتان جلوگیری کنید.

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند _ زیگمو

تفاوت عینک VR با 3D چیست؟

میان VR و 3D تفاوت‌های اصلی وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که تصاویر در عینک‌های واقعیت مجازی و تصاویر 3D در تلویزیون و سینمای سه بعدی ساخته شده اند. از تصویر 3D به صورت همزمان چند نفر میتوانند استفاده کنند. اما تصویر VR فقط برای یک نفر پخش میشود اگر از عینک VR استفاده کنید فضای بیرون برای شما ارائه نمی شود و تمامی تمرکز شما بر روی تصویر است اما در عینک سه بعدی همچون عینک دودی شما تصاویر را تیره تر از حد معمول مشاهده می‌کنید و فضای بیرونی را نیز دریافت می‌کنید. یکی دیگر از تفاوت‌های میان عینک VR و 3D این است که هنگامی که شما تصاویر 3D را مشاهده می‌کنید این احساس به شما دست می‌دهد که شما بخشی از تصاویر تلویزیون را در خارج از کادر دریافت کرده‌اید اما در هنگام تماشای تصاویر VR این احساس برای شما ایجاد می‌شود که شما در دل خود آن صحنه قرار گرفته‌اید. معمولاً استفاده از عینک VR برای کاربران هیجان بیشتری دارد.

برای تماشای تصاویر سه بعدی با عینک چه کار کنم؟

برای اینکه بتواند تصاویر سه بعدی را دریافت کنید فقط کافی است که به تعدادی از تماشاگران عینک سه بعدی بدهید تا همه بتوانند این تصاویر به صورت سه بعدی مشاهده کنند. اگر عینک سه بعدی نداشته باشید تصاویر به صورت دوتایی دریافت می‌کنید و اگر محتوای سه بعدی را به صورت دو بعدی دریافت کنید حتماً دچار سردرد و سرگیجه می‌شوید. در برخی از برندهای تولیدکننده تلویزیون سه بعدی هنگام خرید تلویزیون، عینک مخصوص برای شما ارائه می‌شود. حتی شما می‌توانید برای خرید عینک به نمایندگی تلویزیون مراجعه کرده و عینک اصل سه بعدی بخرید.

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند _ زیگمو

چگونه عینک سه بعدی را به تلویزیون وصل کنیم؟

عینک سه بعدی در دو دسته پسیو و اکتیو در بازار وجود دارند. عینک‌های پسیو نیاز به وصل شدن به تلویزیون ندارد و فقط شما باید عینک را بر روی چشم خودتان بگذارید و سپس تصاویر را به صورت سه بعدی دریافت می‌کنید. اما درباره عینک های اکتیو که برای اولین بار استفاده می‌شود شما باید مراحل اتصال عینک سه بعدی به تلویزیون را رعایت کنید تا بتوانید تصاویر را به صورت سه بعدی دریافت کنید. برای اینکه بتوانید عینک را به تلویزیون وصل کنیم در قدم اول از شارژ بودن باتری عینک اطمینان حاصل کنید. در مرحله بعدی دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید و آن را روشن کنید و در فاصله 30 سانتی متری از تلویزیون نگه دارید. اگر بعد از چند ثانیه دکمه پاور به رنگ زرد و سبز چشمک زد این بدان معنا است که عینک به تلویزیون وصل شده است. زمانی که عینک سه بعدی به تلویزیون وصل می‌شود پیامی بر روی صفحه نمایش تلویزیون ارائه شده که به شما نمایش می‌دهد عملیات با موفقیت انجام شده است. اگر عینک به تلویزیون وصل نشد عینک به صورت خودکار خاموش می‌شود. اگر این اتصال برقرار نشد تمامی مراحل را باید دوباره انجام دهید. زمانی که عینک سه بعدی خاموش است چراغی که برای آن وجود دارد چشمک نمی زند.

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند _ زیگمو

چگونه بدون عینک‌های فیلم، فیلم سه بعدی مشاهده کنیم؟

یکی از سوالاتی که در میان کاربران بسیار رایج است این است آیا می‌توان بدون عینک سه بعدی فیلم سه بعدی مشاهده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بسیاری از دانشمندان Science Popular ،MIT ،Dolby Labs وNetwork Stream TV در تلاش هستند که در برخی از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند این قابلیت را اضافه کنند و شما می‌توانید بدون نیاز به عینک فیلم سه بعدی را مشاهده کنید. اگر می‌خواهید از طریق تلویزیون فیلم سه بعدی را دریافت کنید باید گفت که در حال حاضر نمایشگرهایی اینچنینی توسط تولید کننده‌های تلویزیون تولید نمی‌شود زیرا تولید این تلویزیون‌ها برای تولیدکنندگان هزینه‌های بسیار بالایی دارد با توجه به اینکه تعداد این تلویزیون‌ها بسیار محدود است بیشتر از این تلویزیون‌ها برای تبلیغات شرکت ها استفاده می‌شود اما با توجه به اینکه پیشرفت تکنولوژی بسیار چشمگیر است که در چند سال آینده بتوان فیلم‌های سه بعدی را بر روی تلویزیون بدون عینک مشاهده کرد.

چگونه تصاویر سه بعدی را بر روی تلویزیون سامسونگ پخش کنیم؟

برای اینکه فیلم سه بعدی را بر روی صفحه نمایش تلویزیون پخش کنید در مرحله اول باید فیلم یا برنامه مورد نظر خودتان را اجرا کنید و در این صورت شما تصاویر را به صورت دوتایی و با دو بعدی مشاهده می‌کنید. در مرحله بعدی از روی ریموت کنترل کلید 3D را فشار دهید و به منوی تلویزیون وارد شوید. اگر آیکون 3D را فشار دهید نحوه نمایش تصاویر را میتوانید انتخاب کنید. بعد از اینکه گزینه را انتخاب کردید تصویر تار می‌شود در این زمان عینک را زده و سپس با اینکه می‌توانید تصاویر را به صورت سه بعدی مشاهده کنید. پیشنهاد میکنیم جهت مشاهده تلویزیون سامسونگ در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند _ زیگمو

چگونه تلویزیون ال جی را به تلویزیون سه بعدی تبدیل کنیم؟

برخی از تلویزیون‌های ال جی از قابلیت پخش سه بعدی پشتیبانی می‌کند. اگر تلویزیون ال جی شما قابلیت پخش تصاویر را به صورت سه بعدی دارد و شما می‌توانید از usb استفاده کرده یا حتی تصاویر را از دی وی دی دریافت کنید و آنها را به صورت سه بعدی مشاهده کنید. برای اینکه بخواهید از usb استفاده کنید فقط زمانی برای شما پاسخگو است که فیلم سه بعدی را دانلود و آن را بر روی usb ذخیره کرده باشید. در این صورت شما usb را به تلویزیون متصل کرده و از طریق کلید 3D که بر روی ریموت کنترل قرار دارد حالت تصاویر را به صورت سه بعدی انتخاب کنید.
اگر بخواهید تصاویر را بر روی صفحه نمایش تلویزیون ال جی از دی وی دی یا گیرنده دیجیتال بگیرید و مشاهده کنید باید دستگاه را از طریق کابل HDMI به تلویزیون وصل کنیم و در تنظیمات تصویر تلویزیون گزینه سه بعدی را انتخاب کنید.

چرا تلویزیون‌های سه بعدی در میان مردم رواج ندارند؟

زمانی که تلویزیون های سه بعدی به بازار عرضه شد سازندگان این تلویزیون‌ها تصور می‌کردند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن تلویزیون‌های سه‌بعدی مخاطبان بسیار بالایی داشته باشد. اما با توجه به دلایلی که در ادامه مطرح می‌کنیم تلویزیون‌های سه بعدی با استقبال زیاد مردم روبرو نشد. اولین دلیل این عدم استقبال هزینه بالای تولید محتوای سه بعدی است. همچنین تلویزیون‌های سه بعدی نیز برای شرکت‌های سازنده تلویزیون هزینه‌های بسیار بالایی دارد. قیمت تلویزیون‌ های سه بعدی برای کاربران بسیار بالا است و حتی تجهیزات جانبی آنها نیز با قیمت بسیار بالایی عرضه می‌شود. همچنین استفاده از تصاویر سه بعدی فقط برای بخشی از جامعه امکانپذیر است به همین دلیل این تلویزیون‌ها در میان مردم کاربران و کاربران طرفداران زیادی ندارد.
در این مقاله در مورد تلویزیون‌های سه‌بعدی صحبت کردیم و به این سوال پاسخ دهیم که تلویزیون‌های سه بعدی چگونه کار می‌کنند؟ اگر قصد خرید تلویزیون سه بعدی دارید حتما برای دریافت مشاوره با مشاوران دبی کوچولو تماس بگیرید یا در واتساپ با آنها در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا