امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

RGBW چیست ؟ RGBW در تلویزیون چه کاربردی دارد؟

RGBW چیست ؟

تلویزیون های 4K UHD وضوحی چهار برابر بیشتر از استاندارد Full HD دارند این تلویزیون ها در بازارهای جهانی به سرعت در حال رشد هستند. اما باید در کنار این تلویزیون ها از قابلیت تلویزیون های RGBW نیز سخن بگوییم. تلویزیون های RGBW کیفیت تصویر پایین تر از دو تلویزیون بالا دارد ولی کیفیت پیکسل بالاتری نسبت به تلویزیون های 4K UHD دارند.

در نمایشگرهای معمولی LCD هر ساب پیکسل به رنگ های قرمز، سبز و آبی (RGB) است اما در نمایشگر جدید علاوه بر این سه Sub-Pixel یک ساب پیکسل نیز به رنگ سفید اضافه شده است. در واقع این تلویزیون ها پنلی چهار رنگ هستند و باید گفت که شارپ اولین تولید کننده این پنل های چهار رنگ است. شارپ رنگ زرد را به RGB افزود تا رنگ های زرد و ابی بهتر نمایش داده شوند .شارپ این پنل را در تلویزیون های سری کواترون به کار برده است.

پیشنهاد میکنیم جهت خرید تلویزیون فورکا 4K در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

what-is-rgbw

 

کاربرد RGBW در تلویزیون چیست؟

یکی از ویژگی های فنی ساختار پیکسلی RGBW عبارت است از اینکه که هر پیکسل سفید توسط پیکسل های RGB احاطه می شود و به همین دلیل هر ردیف در یک نمایشگر LED LCD از نوع RGBW و 3480×2160 دارای 2880 زیر واحد میباشد که قادر به بازتولید طیف کامل رنگ است.

با اضافه شدن ساب پیکسل سفید دیگر نیازی نیست رنگ سفید فیلتر شود، به همین دلیل روشنایی تصویر نیز بیشتر می شود و مصرف برق نیز کاهش می یابد. اضافه شدن رنگ سفید باعث می شود که تصاویر سفید تر با رنگ سفیدتری روشن شوند اما در اینصورت کنتراست تصویر کم می شود.

what-is-rgbw

چرا تعریف یک پیکسل از سوی سازمان استاندارد بین المللی دقیق است؟

زیرا پیکسل ها در کیفیت تصاویر بسیار موثر هستند. تلویزیون های 4K UHD از ساختار پیکسل RGB استفاده می کنند، به همین دلیل تمام پیکسل ها به ترتیب در ابعاد افقی (3،840) و عمودی (2،160) تراز میشوند.

تلویزیون های RGBW کیفیت تصویر پایین تری دارند زیرا رنگ سفید آنها نمی توانند رنگ تولید کنند، و نمی توانند رنگ پیکسل ها را بین خطوط تقسیم کنند به همین دلیل استاندارد به حساب نمی آیند.

جهت خرید و مشاهده انواع قیمت تی وی در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

what-is-rgbw

وضوح UHD به صورت 3840×2160 پیکسل می باشد که به این ترتیب تلویزیون RGBW LED در صورت استفاده از یک الگوی سیاه و سفید به عنوان مقیاس عبوری مشکلی در تامین شرایط نخواهد داشت. اگر هر چهار ساب پیکسل با یک پیکسل سفید جایگزین شوند، 25 درصد از تعداد ساب پیکسل ها کم می شود، به همین دلیل برخی از منتقدین تلویزیون های RGBW LCD را جزء تلویزیون های 4K حساب نمی کنند و اینگونه استدلال می کنند که 3 آرایه از هر 4 آرایه “سه زیر پیکسلی” (به صورت RGB، WRG، BWR و GBW) قادر به تولید طیف کامل اطلاعات رنگ های مورد نیاز در ویدئوهای RGB نمی باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا