امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

DVB-S چیست و چه فرقی با DVB-S2 دارد؟

DVB-S چیست و چه تفاوت با DVB-S2 دارد؟

آیا تاکنون نام سیگنال DVB-S را شنیده اید؟ می دانید چه کاربردی دارد؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

DVB چیست؟

DVB یا Digital Video Broadcasting یعنی پخش دیجیتال ویدئو.

در اوایل 1990 پخش کننده های اروپایی، تولیدکنندگان و گروه های نظارتی ELG را برای بحث در مورد معرفی تلویزیون های دیجیتال (DTV) در سراسر اروپا تشکیل دادند و بعدها به دلیل مسائل اعتمادی میان اعضا پروژۀ DVB ایجاد شد.

DVB مجموعه ای از استانداردهای بین المللی برای تلویزیون های دیجیتال است که پخش دیجیتال را با استفاده از ماهواره، کابل و زیرساخت زیرزمینی امکان پذیر می کند. امروز پروژۀ DVB شامل بیش از 220 سازمان در 29 کشور جهان است. پخش یا پخش دیجیتالی با استاندارد DVB بطور گسترده ای در دسترس است و توسط لوگوی DVB که در زیر آورده ایم مشخص می شود.

اختصار DVB به پخش تلویزیونی اشاره دارد که به تدریج جایگزین پخش آنالوگ شده است. دیگر کسی نیست که از مزیت های تلویزیون دیجیتال بی خبر باشد. تنها تلویزیون دیجیتال می تواند کیفیت های بالا در کانال های متنوع را ممکن سازد و انتقال آنالوگ ظرفیت این کار را ندارد. در دنیای تلویزیون دیجیتال در حال حاضر سه نسخه مختلف از گیرنده ها وجود دارد که عبارتند از DVB-C و DVB-T و DVB-S.

what-is-dvb-s-and-how-does-it-differ-from-dvb-s2

 

DVB-S چیست؟

DVB-S مخفف عبارت Digital Video Broadcasting Satellite می باشد و معمولا بر روی مادر برد نصب می شود. این عبارت در فارسی به معنای پخش دیجیتالی تصویر ماهواره یا همان رسیور است.

DVB-S استانداردی برای توزیع تلویزیون های دیجیتال از طریق ماهواره است. این سیگنال بخشی از خانواده DVB می باشد. به این سیگنال ها گیرنده ماهواره نیز گفته می شود. سیگنال DVB-S با استاندارد DVB-C برای انتقال کابل سازگار است. فرکانس های DVB-S فرکانس هایی معمولی می باشند.

DVB-S استاندارد تلویزیون های ماهواره ای دیجیتال است (حرف S پایانی به کلمۀ Satellite یعنی ماهواره اشاره دارد). در اینجا تلویزیون از طریق ماهواره پخش می شود و بواسطۀ این گیرنده ما محتوا را مشاهده خواهیم کرد. این استاندارد یک جریان صوتی/تصویری دیجیتال را با استفاده از مدولاسیون QPSK با کد گذاری کانال های 11/12 ماهواره ای انتقال می دهد.

فرکانس های DVB-S با همه رسیورها قابل دریافت هستند که میتونن شامل شبکه های اچ دی و اس دی باشند و وقتی که سیمبل ریت ۲۷۵۰۰ داشته باشند حدود ۳۵ تا ۴۰ مگابیت حافظه دارند.

what-is-dvb-s-and-how-does-it-differ-from-dvb-s2

DVB-S2 چیست؟

استاندارد DVB-S2 مخصوص سیستم های پخش ویدئو دیجیتال به وسیله ماهواره است. شبکه های ماهواره ای از این استاندارد برای ارسال و پخش ویدئو استفاده می کنند.

DVB-S2 در واقع جانشین DVB-S است. در این جا با نرخ دادۀ بالاتر برنامه های بیشتری، با کیفیت بالاتری در دسترس شما قرار می گیرند. شایان ذکر است که DVB-S2  با نسخۀ قبلی اش سازگاری ندارد.

برندهایی که این قابلیت را دارند عبارت است از: تلویزیون ال جی، برخی از مدل های تلویزیون سامسونگ و برخی از مدل های تلویزیون سونی که به سفارش اروپا ساخته شده اند.

what-is-dvb-s-and-how-does-it-differ-from-dvb-s2

تفاوت بین دو نوع سیگنال DVB-S و DVB-S2

DVB-S2
فرکانس های DVB-S2 عموما ضعیف تر از فرکانس های DVB-S2 هستند
DVB-S2 سیمبل ریت ۲۷۵۰۰ حدود ۵۰ تا ۶۰ مگابایت فضا دارند
DVB-S2 فقط با رسیورهای HD قابل مشاهده هستند
DVB-S2 فقط با رسیورهای HD  قابل بازگشایی هستند
فضای روی فرکانس ها DVB-S2، ارزان تر از فرکانس های DVB-S است

فرکانس ۱۱۹۰۰ عربست دربردارنده شبکه های سراسری SD از نوع DVB-S است. در حالیکه فرکانس ۱۱۸۸۱ همین ماهواره از نوع DVD-S2 می باشد و دربردارنده شبکه های SD صدا و سیما است. فرکانس های ۱۱۸۸۱ شبکه های بسیار بیشتری نسبت به فرکانس ۱۱۹۰۰ دارد. فرکانس ۱۱۸۸۱ با تمامی رسیورها قابل بازگشایی است. فرکانس ۱۲۰۳۴ یاهست از نوع DVB-S2 می باشد و شبکه های اچ دی جم را دربردارد و در مقایسه با فرکانس ۱۱۸۸۱ قدرت کمتر اما پهنای باند بیشتری دارد.

what-is-dvb-s-and-how-does-it-differ-from-dvb-s2

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا