امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

رزولوشن 8K چیست و چه ویژگی های دارد؟

رزولوشن 8K چیست و چه ویژگی های دارد؟

آیا تاکنون رزولیشن 8K را شنیده اید اگر نه رزولیشن 4K را چطور؟ همانطور که میدانید رزولیشن 4K وضوح بسیار بالایی دارد و جزئیات را کاملا نشان می دهد. حال تصور کنید که رزولیشن 8K که چهار برابر آن است چه کیفیتی خواهد داشت. در ادامه ما شما را با این استاندارد و کارآیی های آن آشنا می کنیم با ما همراه باشید.

what-is-8k-resolution-and-what-are-its-features

رزولوشن 8K چیست ؟

 

 

استاندارد فول اولترا اچ دی (Full Ultra HD) را در بیشتر مواقع 8K می خوانند. این رزولیشن 4320*7680 پیکسل دارد که در واقع 31776000 پیکسل می شود. اندازه این تلویزیون ها که در آینده ارائه خواهند شد احتمالا باید بزرگ باشد. این فناوری 8K نامیده شده زیرا تصاویر با کیفیت تقریبا 800 میلیون پیکسل هستند .تصویر 8K روشن ترین تصویر را در آینده خواهد داشت، تحقیقات جهانی ای که انجام شده است نشان می دهد که کیفیت 8K به قدرییست که کاربران نمی توانند واقعیت را از غیر آن تشخیص دهند. بسیاری از افراد این کیفیت را کاملترین شکل تلویزیون لقب داده اند. پیکسل های 8K چهار برابر بیشتر از رزولوشن 4K است. تصور کنید که تماشای رزولیشن 4K  چه قدر لذت بخش است حال این کیفیت را چهار برابر کنید چه احساسی خواهید داشت؟

کیفیت 8K یکی از فناوری‌های روز نمایشگرهای امروزی می باشد. تا همین یکی دو سال پیش ویژگی رزولوشن 8K زمزمه‌ای بیش  نبود اما بعد از گذشت چند سال این کیفیت به عنوان یک گزینه اصلی در بررسی ویژگی‌های یک نمایشگر عالی شمرده می شود.

نزدیکترین حدس برای عرضه این تکنولوژی بین سال های 2018 تا 2020 است . هر چند که در دسترس بودن این قابلیت در هر منطقه متفاوت خواهد بود.

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده انواع تلویزیون 8k در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

what-is-8k-resolution-and-what-are-its-features

چرا به این فناوری 8K می گویند؟

تکنولوژی 8K به این دلیل به این نام نامیده شده است که طول تصاویر آن معادل 8000 پیکسل است و زیرشاخه‌ای از عبارت «آلترا اچ دی» را ارائه می دهد. Ultra HD برای توصیف تلویزیون‌های 4K بکار می‌رود. اگر روی تلویزیونی عبارت 4K یا UHD یا Ultra HD نوشته شده باشد به این معنی است که این مدل از کیفیت 8K پشتیبانی می کند. با این حساب برخی از مردم از اصطلاح Ultra HD 8K برای توصیف تلویزیون 8K استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز مانند بزرگ‌ترین شبکه ژاپنی NHK از اصطلاح 8K سوپر های ویژن (8K Super Hi-Vision) برای آن استفاده می‌کنند.

what-is-8k-resolution-and-what-are-its-features

چه برندهایی تلویزیون 8K را تولید خواهند نمود؟

شرکت ال جی مانیتور 98 اینچی 8k خود را به صورت خاموش در  CESبه نمایش گذاشته است اما این شرکت بر روی تلویزیون های OLED 4K متمرکز است.

شرکت های پاناسونیک و سونی نیز بر روی OLED تمرکز دارند و اصلا قادر به تولید 8K نمی باشند.

شرکت سامسونگ نیز بر روی تکنولوژی جدید QLED کار می کند. این شرکت نیز یک نمونه از مانیتور 8K را در CES به نمایش گذاشت، اما به نظر می رسد که قادر به تولید این تکنولوژی نیست.

ویژگی های استاندارد فول اولترا اچ دی (Full Ultra HD)

  • ویژگی هایی شبیه فناوری HD خواهد داشت
  • برخی برای این فناوری از اصطلاح HD 8K و برخی ULTRA HD 8K و SUPER HI VISION را به کار می برند
  • این تکنولوژی رزولوشن 4320 نیز نامیده می شود
  • صفحه نمایش 8K به طور کلی 33 مگاپیکسله (هر یک میلیون پیکسل، یک مگاپیکسل است)
  • 8K قطعا یکی از بزرگ ترین و بهترین وضوح تصویر موجود در تلویزیون های دیجیتال و دوربین های فیلم‌ برداری دیجیتال را ارائه خواهد داد
  • پیکسل ها در 8K توسط چشم انسان به هیچ وجه قابل تشخیص نیستند
  • برخورداری از تکنیک برش در ویرایش فایل های ویدیویی (تکنیک برش به فیلم سازان این امکان را فراهم می کند که آنها بتوانند از فاصله ای بسیار دور با استفاده از لنز گسترده (Wide) فیلمبرداری کنند سپس در ویرایش بر روی آن زوم کرده و فیلم را در آن ابعاد بریده و در اندازه های استاندارد به عنوان مثال 1080P منتشر نمایند. این مزیت بریا فیلمبرداری صحنه‌های خطرناک و جنگی بسیار کاربرد دارد).

what-is-8k-resolution-and-what-are-its-features

ایا تلویزیون 8K نیاز به کابل HDMI دارد؟

بله برای اینکه بتوانیم اولین محتوای 8K را ببینیم باید از کابل HDMI استفاده نماییم. محتوای 8K ممکن است برای اولین بار در هالیوود برای فیلم برداری فیلم نگهبان کهکشان تولید شود یا در المپیک 2020 که در توکیو. گزینه بعدی تولید محتوای این قابلیت در دوربین ها است.

what-is-8k-resolution-and-what-are-its-features

کارایی پیکسل های8K چیست؟

رزولوشن 8K معادل 4320×7680 پیکسل است که معمولاً 4320p نیز شناخته می‌شود. به همین دلیل است که تلویزیون‌های فول اچ دی (FHD) را با اصطلاح 1080p می‌شناسند. در این کیفیت شاهد تقریبا 33 میلیون پیکسل هستیم. در این نمایشگرها کیفیت عکس 8K را با ویژگی 33 مگاپیکسلی می بینیم. تلویزیون های HD یا 1080P یک تصویر 2 مگاپیکسلی نشان می دهند که از کیفیت خوبی برخوردار است، حال فناوری 4K فورکا، 8 مگاپیکسل است و این قابلیت را همه ی گوشی های هوشمند دارند و کیفیت آن برای همه واضح است. اکنون یک تصویر 33 مگاپیکسلی از 8K، را تصور کنید که از 4K بسیار با کیفیت تر است و مرز میان واقعیت و فیلم را در هم می شکند .

what-is-8k-resolution-and-what-are-its-features

قیمت تلویزیون 8K چقدر است؟

شرکت شارپ تلویزیون 85 اینچ خود را در ژاپن با قیمت 30000 دلار به فروش می رساند. شرکت DEEL در نمایشگاه CES 2017 یک مانیتور 8K با اندازه 21.5 اینچ را به صورت خاموش به نمایش گذاشت و اعلام نمود که به در مارس 2017 این تلویزیون به آمریکا فروخته می شود.

آیا تولید گنندگان تلویزیون 8K برای تولید آمادگی دارند ؟

بله اما باید گفت که تلویزیون های 8K به صورت مانیتورهای خاموش رو نمایی شده اند و آنها می توانند محتواهای مناسب آن را نیز تولید نمایند به عنوان نمونه تلویزیون 65 اینچی Sky whorth، تلویزیون 65 اینچ چانگ هانگ zhq3r و یک تلویزیون 98 اینچی هایسنس. اما باید گفت که هنوز محتوایی برای این قابلیت تولید نشده است. شرکت ‌های بزرگی همچون سامسونگ، سونی، ال جی و توشیبا و هایسنس جزو اولین شرکت ‌هایی بودند که تکنولوژی 8K را در محصولات خود بکار گرفتند.

what-is-8k-resolution-and-what-are-its-features

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا