امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیونمقایسه تلویزیون

تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

آیا تاکنون واژه‌های آنالوگ و دیجیتال را در وسایل الکترونیکی شنیده‌اید؟ شاید برای بسیاری از کاربران این سوال پیش آید که منظور از آنالوگ و دیجیتال چیست؟ این دو قابلیت چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ اگر بخواهیم تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال را با یکدیگر مقایسه کنیم کدام یک از این دو محصولات بهتر می‌باشند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت بین تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال با ما همراه باشید.

تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

سیگنال

پیش از این که به تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال بپردازیم باید مفهوم سیگنال را شرح دهیم. منظور از سیگنال این است که اطلاعات از یک نقطه به نقطه دیگر یا از یک وسیله به یک وسیله دیگر منتقل می‌شود و این جریان اطلاعات را سیگنال می‌گویند. تمامی سیگنال‌هایی که در تلفن، تلفن همراه تلویزیون و کامپیوتر استفاده می‌شود یا آنالوگ هستند یا دیجیتال، به عبارتی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی که دارای سیگنال هستند از این دو سیگنال آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌کنند. زمانی که کاربران می‌خواهند اطلاعات خودشان را با استفاده از وای فای به تبلت یا گوشی خودشان منتقل کنند از همین سیگنال‌ها استفاده می‌کنند. وقتی تجهیزات الکترونیکی در ابتدای امر پا به عرصه گذاشتند طراحی و تولید این محصولات به صورت آنالوگ انجام می‌شد.

زمانی که کاربران با لوازم الکترونیکی سر و کار دارند ممکن است واژه‌های آنالوگ و دیجیتال را شنیده باشند این دو واژه مانند دو زبان متفاوت برای دستگاه محسوب می‌شوند، برخی از تجهیزات هستند که با هر دو این زبان‌ها کار می‌کنند و برخی از تجهیزات فقط یک زبان را دریافت می‌کنند.

 پیشنهاد میکنیم برای مشاهده انواع قیمت تلویزیون در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

سیگنال

آنالوگ چیست؟

همه ما در یک دنیای آنالوگ هستیم و با تعداد نامحدودی صداها و بوها سر و کار داریم. همه این اتفاقات نشاندهنده یک جهان آنالوگ می‌باشد. واژه آنالوگ برگرفته شده از واژه یونانی ανάλογος  است و به معنای نسبی است. به طور کلی باید گفت کمیت هایی مانند دما رطوبت فشار شدت صوت این کمیت‌ها همه جزئی از کمیت‌های آنالوگ محسوب می‌شو.د کمیت‌های آنالوگ مقدار ثابتی ندارند و همواره در حال تغییر و تحول هستند. بر اساس سیگنال‌های آنالوگ هر عدد مجاز می‌باشد و سیستم‌های الکترونیکی که بر اساس آنالوگ طراحی شده‌اند نیز بر اساس این مقدار عمل می‌کنند. رادیو های قدیمی از یک پیچ برای تنظیم و جستجوی فرکانس‌ها استفاده می‌شد و کاربران می‌توانستند کانال‌های خودشان را با استفاده از این پیچ جستجو و پیدا کنند، به عبارتی به این محصولات آنالوگ گفته می‌شود. زمانی که کاربران تلویزیون‌های قدیمی را روشن می‌کردند ابتدا صفحه سیاهی می‌دیدند و سپس بعد از گذشت مقدار زمانی صفحه نمایش نمایش داده می‌شد. در دستگاه‌های الکترونیکی آنالوگ امواج و سیگنال‌ها به همان صورتی که در ابتدا بودند ضبط یا استفاده می‌شوند. تصور کنید که ضبط صوت یک دستگاه آنالوگ است و صدا را از میکروفون دریافت کرده و آن را بر روی نوار کاست منتقل می‌کند. صدای دریافت شده به صورت آنالوگ است و امواجی هم که بر روی نوار کاست ضبط شده است نیز به صورت آنالوگ می‌باشد.

آنالوگ چیست؟

دیجیتال چیست؟

کلمه دیجیتال به معنی انگشت یا رقم می‌باشد به عبارتی این معنا به این علت نامگذاری شده است که معمولاً برای شمارش از انگشت استفاده می‌شود. کلمه دیجیتال برگرفته از عبارت Digit می‌باشد. امروزه ما در دنیای دیجیتال زندگی می‌کنیم و در این دنیا همه چیز محدود و صرفاً یک عدد می‌باشد. به عنوان مثال عدد 5. چیزی به نام بی‌نهایت ∞ نداریم. در دنیای دیجیتال سیگنال‌ها به صورت مربعی شکل هستند. در فناوری دیجیتال امواج نمونه‌ای از امواج آنالوگ در بازی زمانی محسوب می‌شوند سپس این امواج به یکسری از اعداد صفر و یک تبدیل شده و بدین ترتیب بر روی دستگاه‌های دیجیتال ذخیره می‌شود. باید گفت که سیگنال دیجیتال نمایش ناپیوسته های از سیگنال آنالوگ می‌باشد.

دیجیتال چیست؟

تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین تفاوت‌های این دو سیگنال این است که سیگنال‌های آنالوگ موج‌های پیوسته و همواری دارند و در سیگنال‌های دیجیتال موج‌ها ناپیوسته مربعی شکل و پله‌ای شکل می‌باشد.

سیستم‌های آنالوگ دارای نویز هستند و باید گفت که این سیستم‌ها نویز پذیر می‌باشند و این ویژگی یکی از عیب‌های بزرگ سیستم آنالوگ یا بزرگترین عیب آن محسوب می‌شود. در مقابل، سیستم‌های دیجیتال نویز بسیار کمی دارند و این موضوع یکی از مزیت‌های سیگنال‌های دیجیتال محسوب می‌شود. البته باید گفت که سیگنال‌های دیجیتال ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری هم دارند به عنوان مثال سیستم‌هایی که دارای سیستم دیجیتال هستند انعطاف پذیرتر می‌باشند و می‌تواند اطلاعات را در مقایسه با آنالوگ به صورت دقیق تر و با اشتباه کمتری ارائه دهند. روند ذخیره و بازیابی اطلاعات در سیستم‌های دیجیتالی بسیار ساده است و این حجم این سیگنال‌ها نیز کمتر می‌باشد اما باید گفت که سیستم‌های آنالوگ نیز از مزیت‌هایی مانند کیفیت بهتر سرعت بیشتر و هزینه کمتر برخوردار هستند.

تفاوت تلویزیون‌های آنالوگ و دیجیتال

آنالوگ و دیجیتال در تلویزیون

آنالوگ از نظر Resolution دارای مشکل هستند. منظور از رزولوشن وضوح تصویر از نظر جزئیات آن می‌باشد. ویژگی‌های این تلویزیون‌ها این است که نویز و سایه در تصویر وجود داشته و ممکن است کاربران را اذیت کند. سیستم‌های آنالوگ دارای این گونه مشکلات هستند و تقریباً هیچ راهی برای رفع آنها وجود ندارد. سیستم‌های دیجیتال از تعداد شبکه‌های تلویزیونی بیشتری پشتیبانی می‌کنند و می تواند شبکه HD را به راحتی ارائه دهند تصاویر در تلویزیونهای دیجیتال شفاف و صاف و بدون سایه دیده می‌شود و باید گفت که این سیستم‌ها از طیف فرکانسی گسترده استفاده می‌کنند و به همین دلیل حجم فایل‌ها نیز بهتر می‌باشد. فرآیند صداها نیز با روش دالبی دیجیتال انجام می‌شود و به همین دلیل صداها نیز ارتقا می‌یابد.

آنالوگ و دیجیتال در تلویزیون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا