تلویزیونمقایسه تلویزیون

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD

LCD چیست؟

تلویزیون‌هایی که با صفحه نمایش LCD تولید شده است اکنون برای مصارف خانگی استفاده نمی شود. در واقع صفحه نمایش‌هایی که دارای تکنولوژی LCD هستند از دو لایه مواد شفاف تشکیل شده است این دو لایه به صورت محکم به یکدیگر چسبیده و یکی از این لایه‌ها با مواد پلیمری پوشانده شده است و درون آن کریستالهای مایع وجود دارد. کریستالهای مایع ای که در صفحه نمایش‌های LCD به کار می‌رود و از خودشان نور ندارند و برای تامین نور به یک منبع خارجی متکی هستند و نور خودشان را از لامپ‌های فلورسنت دریافت می‌کنند. صفحه نمایش‌های LCD رایج‌ترین نوع تلویزیون‌ها محسوب می‌شود. این صفحه نمایش‌ها از نظر قیمت و سایز متنوع هستند و در میان کاربران محبوب می‌باشند. صفحه نمایش‌های LCD در مقایسه با تلویزیون‌های معمولی مصرف برق بسیار کمتری دارد. این صفحه نمایش‌ها از ساختار ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند تصاویر متحرک را بسیار دقیق و با کیفیت برای کاربران ارائه دهد و به جرأت می‌توان گفت که یکی از مزایای صفحه نمایش LED در مقایسه با لامپ تصویر این است که اشعه‌هایی که برای چشم مضر است را تولید نمی کند. صفحه نمایش‌هایی که مجهز به تکنولوژی LCD هستند مصرف انرژی کمتری دارند. در کنار مزیتی که برای صفحه نمایش‌های LCD نام بردیم باید به معایب نمایشگرهای LCD نیز اشاره کنیم بزرگترین عیب صفحه نمایش‌های LCD این است که عمر کوتاهی دارد و باید گفت که عمر این صفحه نمایش‌ها در حدود 16 هزار ساعت می‌رسد اما در مقایسه با صفحه نمایشگر‌های معمولی این عمر 30 هزار ساعت است و از این نظر نمایشگرهای معمولی به نمایشگرهای LCD برتری دارد.
تلویزیون‌هایی که مجهز به نمایشگر LCD هستند ویژگیها و مشخصات ویژه‌ای دارند که در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم. به عنوان مثال تلویزیونهای LCD کنتراست تصویر و کیفیت رنگی مشکی بسیار متوسط دارند و می‌توانند در مقایسه با صفحه نمایش‌های قدیمی تصاویر را بسیار روشن تر نشان دهد. این تلویزیون‌ها برای مشاهده تصاویر متحرکی که حرکت سریع دارند نیز مناسب است در ادامه مشخصات تلویزیون‌های LCD را برای شما شرح می‌دهیم.

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD


کنتراست تصویر و کیفیت رنگ مشکی در تلویزیون‌های LCD

تلویزیون‌هایی که دارای نمایشگر LCD هستند می‌تواند رنگ مشکی را با کیفیت متوسطی برای کاربران ارائه دهد. این تلویزیونها از کنتراست بالایی نیز برخوردار است. نوری که در نمایشگرهای LCD وجود دارد از کریستال مایع و فیلتر رنگ جای خود را تغییر می‌دهد و سپس در رنگ‌های مختلف به چشم ما میرسد. یکی از عیب‌هایی که میتوان برای نمایشگرهای LCD نام برد نمایش رنگ مشکی می‌باشد. زمانی که نور می‌خواهد رنگ مشکی را تولید کند باید تلویزیون جلوی عبور نور را بگیرد تا رنگ نمایش درآمده به صورت تیره و مشکی باشد. تلویزیون‌های LCD برای همیشه نور پس زمینه دارند و این نور پس زمینه به طور کامل وجود دارد و به همین دلیل رنگ مشکی به صورت عمیق و کامل مشاهده نمی شود. پیشنهاد میکنیم جهت خرید تلویزیون ال سی دی LCD در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

کنتراست تصویر و کیفیت رنگ مشکی در تلویزیون‌های LCD
روشنایی تصاویر در صفحه نمایش‌های LCD

اگر بخواهیم نمایشگرهای LCD را با صفحه نمایش‌های قدیمی مقایسه کنیم باید بگوییم که LCD‌ها تصاویر را به صورت روشن تر ارائه می‌دهند، زیرا این نمایشگر‌ها یک منبع جداگانه برای ایجاد نور دارند به همین دلیل به راحتی می‌توان میزان نور را با توجه به محیطی که تلویزیون در آن قرار گرفته است تنظیم نمود. در تلویزیون‌های پلاسما هر سلول نور مورد نیاز خودش را تولید میکند به همین دلیل این نمایشگرها برای مشاهده تلویزیون در محیط‌های پر نور و فضای آزاد گزینه مناسبی نمی باشد. اگر می‌خواهید از تلویزیون برای پخش تصاویر تبلیغاتی یا در محیط‌های پرنور استفاده کنید توصیه می‌کنیم که نمایشگرهای LCD را انتخاب نمایید.

روشنایی تصاویر در صفحه نمایش‌های LCD
نمایش دادن حرکات سریع در نمایشگرهای LCD

نمایشگرهای LCD پاسخ دهی طولانی دارند و از این نظر یک مشکل و عیب محسوب می‌شود. منظور از زمان پاسخ دهی طولانی این است که مدت زمانی که یک فریم جایگزین فریم قبلی می‌شود طولانی است و به همین دلیل کاربران زمانی که تصاویر و صحنه‌های سریع و اکشن را مشاهده می‌کنند سایه‌ای از فیلم قبلی را نیز بر روی صحنه می‌بینند البته مدل‌هایی از نمایشگرهای LCD زمان پاسخدهی کمتر از 8 میلی ثانیه نیز دارد تولید شده است و این عیب تا حدودی برطرف شده است.تلویزیون‌هایی که با نمایشگر LCD به بازار عرضه شده است در سایزها و ابعاد 32 اینچ تا 50 اینچ می‌باشد کمترین ضخامت این تلویزیون‌ها به 8 سانتیمتر می‌رسد.
همانطور که پیشتر گفتیم یکی از معایب نمایشگرهای LCD طول عمر آن می‌باشد در حدود 60 هزار ساعت کار می‌کنند و این برابر است با هفت سال روشن بودن تلویزیون به صورت مداوم و شبانه روزی اما اگر نور پس زمینه نمایشگرهای LCD تا نصف کاهش یابد این عمر نمایشگر‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

نمایش دادن حرکات سریع در نمایشگرهای LCD
پلاسما چیست؟ کنتراست تصویر و کیفیت رنگ مشکی در تلویزیون‌های پلاسما

لامپ‌های فلورسنت کار می‌کند صفحه نمایش‌های پلاسما دارای چندین سلول می‌باشند و هر کدام از این سلول‌ها دو صفحه شیشه‌ای جداگانه دارند در میان این صفحات گاز نئون زنون تزریق شده است و در زمان تولید به صورت پلاسما یا مایع در آمده است. زمانی که تلویزیون نمایشگر پلاسما به برق متصل می‌شود گازهای موجود در این صفحات سفرهای آبی قرمز و سبز ایجاد می‌کنند و در نتیجه باعث می‌شود که تصاویر ایجاد شود در نمایشگرهای پلاسما هر یک پیکسل مجموعه‌ای از فسفر‌های قرمز آبی و سبز می‌باشد. نمایشگرهای پلاسما از نظر تنوع محصولات گسترده نمی باشد و بیشتر این محصولات در سایزهای بالای 42 اینچ تولید شده است یکی از مهمترین مزیت‌های نمایشگرهای پلاسما این است که زاویه دید 180 درجه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عبارتی زمانی که شما تصاویر را از زاویه‌های غیر مستقیم مشاهده کنید باز هم رنگ و کیفیت اولیه تصاویر را دریافت می‌کنید. روشنایی تصاویر در نمایشگرهای پلاسما به صورت خودکار با روشنایی محیط هماهنگ می‌شود اگر شما تلویزیون را در یک محیط تاریک قرار دهید به صورت خودکار تصاویر را روشن‌تر دریافت می‌کنید. صفحه نمایش‌های پلاسما از نظر ضخامت بسیار باریک هستند اما یکی از عیب‌های این صفحه نمایش‌ها این است که از نظر مصرف انرژی مصرف انرژی بالایی دارند در ادامه مشخصات تلویزیون‌های پلاسما را برای شما شرح می‌دهیم.

همانطور که پیشتر گفتیم نمایشگرهای LCD دارای نور پس زمینه هستند و برای تامین نور به یک منبع متکی می‌باشند اما نمایشگرهای پلاسما نور پس زمینه ندارند و هر سلول به کار رفته در این نمایشگرها نور خودش را تامین و تولید می‌کند به همین دلیل برای نمایش دادن رنگ مشکی هر سلول به تنهایی خاموش شده و رنگ مشکی به صورت عمیق به نمایش در می‌آید و به همین دلیل تصاویر در نمایشگرهای پلاسما در مقایسه با نمایشگرهای LCD با کنتراست بالا تری ارائه می‌شود.

پلاسما چیست؟ کنتراست تصویر و کیفیت رنگ مشکی در تلویزیون‌های پلاسما
پدیده Burn In در نمایشگرهای پلاسما

هر کدام از صفحه نمایش‌ها دارای معایب و مزایای می‌باشد یکی از عیب‌های صفحه نمایش‌های پلاسما این است که پدیده Burn In دارند. منظور از این پدیده این است که اگر یک تصویر برای مدت زمان طولانی بر روی صفحه نمایش ثابت بماند ممکن است زمانی که تصویر تغییر می‌کند شما همچنان سایه ای از آن تصویر ثابت مانده را مشاهده کنید. به عنوان مثال می‌توانید آرم یک شبکه را به صورت شبحی در همان نقطه دریافت کنید تصاویری که بر روی تلویزیون پخش می‌شود معمولاً متحرک هستند و این عیب در مورد آرم شبکه‌های تلویزیونی اتفاق می‌افتد. این آرم همواره در گوشه‌های تصویر ثابت می‌ماند البته امروزه در نمایشگرهای پلاسما پیشرفته چشمگیری حاصل شده است و امکاناتی همچون پدید آمده است و باعث شده است که این عیب نمایشگرهای پلاسما تا حدودی برطرف شود.

همانطور که گفتیم در تلویزیون‌های پلاسما هر سلول وظیفه دارد که نور خودش را تامین کند و برای تامین نور از فسفر‌های صفحات خودش استفاده می‌کند برای تخمین زدن عمر نمایشگرهای پلاسما باید به مدت زمانی توجه نمود که فسفر‌های به کار رفته در این نمایشگرها درخشندگی خودشان را در حدود نصف از دست می‌دهند. به طور کلی نمایشگرهای پلاسمای قدیمی در حدود 20 هزار ساعت کار می‌کنند اما نمایشگرهای پلاسمای جدید تا حدود 60 هزار ساعت نیز عمر مفید دارند و از این نظر با نمایشگرهای LCD برابری می‌کنند.

پدیده Burn In در نمایشگرهای پلاسما
LED چیست؟

تلویزیون‌هایی که مجهز به نمایشگر‌های LED هستند در بازار تنوع دارد و این نمایشگرها در میان کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار است. باید گفت که تلویزیون‌های LED نسل جدید تری از LCD‌ها هستند در نمایشگرهای LED تابش نور به صورت متفاوتی با نمایشگرهای LCD وجود دارد به همین دلیل صفحه نمایشگرهای LCD و LED در نشان دادن تصاویر مختلف از کیفیت متفاوت نیز برخوردار هستند. صفحه نمایشگرهای صفحه نمایش‌های LED برای این که صفحه نمایش را روشن کنند از دیودهای ساطع کننده نور یا همان LED که در قسمت پشت یا دور تا دور تلویزیون قرار گرفته است استفاده می‌کند. وجود چراغ‌هایی که در تلویزیون‌های LED وجود دارد تصاویر مشکی به صورت عمیق تر و طبیعی تر نمایش داده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگرهای LED کنتراست آن‌ها می‌باشد. تلویزیون‌های LED نسل جدید تلویزیون‌های LCD محسوب می‌شود. این تلویزیون‌ها برای تامین نور صفحه نمایش از لامپ‌های LED که در پشت زمینه تلویزیون‌ها وجود دارد استفاده می‌کند. تلویزیون‌های LED از نظر کنتراست و کیفیت تصاویر تیره درجه دقت رنگ و اندازه با سایر صفحه نمایش‌ها متفاوت است. در ادامه مشخصات تلویزیون‌های LED را برای شما معرفی می‌کنیم.

LED چیست؟
کنتراست و کیفیت تصاویر تیره در تلویزیون‌های LED

اگر بخواهیم تلویزیون‌های LED را با LCD مقایسه کنیم باید بگوییم که تلویزیون‌های LED از کنتراست تصویر بهتری برخوردار هستند در نمایشگرهای LCD برای اینکه تصاویر تیره به بهترین شکل ممکن نشان داده شود کریستال‌ها باید به چرخت و راه نوری که از پشت صفحه می‌تابد سد کند و مانع تابش آن نور شود در نمایشگرهای LCD نمایش رنگ مشکی یک عیب برای این نمایشگرها محسوب می‌شد زیرا زمانی که در مورد در نمایشگرهای عیدی جلوی تابش نور گرفته شود کنتراست تصویر کاهش می‌یابد و شما جزئیات بسیاری از تصویر را از دست می‌دهید. تلویزیون‌هایی که با نمایشگر LED به بازار عرضه شده است که مجهز به قابلیت تیرگی موضعی می‌باشد و می‌تواند میزان نور صفحه نمایش را کنترل کرده و با این مشکل و این مشکل را برطرف می‌کند. در نمایشگرهای LED به جای اینکه و در مقابل تابش نور سد و مانع ایجاد شود آن را در پشت تصاویر مشکی کمرنگ می‌کند به همین دلیل تصاویر تیره به صورت عمیق و گسترده نمایش داده می‌شود. پیشنهاد میکنیم جهت خرید تلویزیون ال ای دی LED در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

کنتراست و کیفیت تصاویر تیره در تلویزیون‌های LED
دقت رنگ‌ها در نمایشگرهای LED

یکی دیگر از وجه تمایز صفحه نمایش‌های LED با LCD درجه دقت رنگ می‌باشد. نمایشگرهایی که با فناوری LED به بازار عرضه شده است دارای فناوری نورهای رنگی است این فناوری با اصطلاح RGB شناخته شده است و می‌تواند نوری را که از پشت صفحه نمایش می‌تابد تنظیم و کنترل نموده و در نتیجه رنگ‌ها را به صورت حقیقی و واقعی برای شما ارائه می‌دهد. فناوری RGB یا نورهای رنگی در واقع نوعی روش تشریح رنگ می‌باشد این فناوری در بسیاری از صفحه نمایش‌ها وجود دارد و درصدی از رنگ‌های قرمز سبز و آبی را ترکیب کرده و رنگ مورد نظر حاصل می‌شود.
اندازه تلویزیون‌های LED : تلویزیون‌های LED از 40 اینچ تا 100 اینچ و حتی به بالا متغیر است نمایشگرهای LED ضخامت بسیار کمتری دارد و در مقایسه با LCD‌ها بسیار باریک تر می‌باشد.
طول عمر نمایشگرهای LED: یکی دیگر از تفاوت‌های صفحه نمایش‌های LED و LCD این است که طول عمر بیشتری دارند تولیدکنندگان تلویزیون‌های LED ادعا کرده‌اند که عمر مفید محصولات LED به بیش از 100 هزار ساعت است اما این رقم در حدود ادعا بوده و آماری که این ساعات را تایید کند در دسترس نیست اما باید گفت که عمر دیودهای نوری که در نمایشگرهای LED به کار رفته است بالاست.

دقت رنگ‌ها در نمایشگرهای LED
مصرف انرژی در صفحه نمایشگر‌های LED

صفحه نمایش LCD از نظر میزان مصرف انرژی نیز متفاوت است صفحه نمایشگرهای LED کمترین میزان مصرف انرژی را دارد. کاربران با خرید تلویزیون‌های LED می‌توانند تا 40 درصد میزان مصرف انرژی خودشان را کاهش دهند.
یکی دیگر از ویژگی‌ها و مشخصات نمایشگر‌های LED این است که مزایای برای محیط زیست دارد صفحه نمایشگرهای LED انرژی کمتری مصرف می‌کنند و به همین دلیل برای کسانی که به فکر صرفه‌جویی در انرژی هستند گزینه مناسبی است از سوی دیگر در نمایشگرهای LED میزان تشعشع کربن و تولید گرما کاهش پیدا کرده است و این موضوع در تولید آلودگی کمتر هوا نیز موثر است به عنوان مثال برند سامسونگ ادعا کرده است که تلویزیون‌های این برند جیوه ندارد و به همین دلیل بعد از اینکه عمر مفید تلویزیون به پایان می‌رسد این تلویزیون‌ها هیچ ضرری برای محیط زیست ندارند و اگر بخواهند تلویزیون‌های از کار افتاده سامسونگ را از بین برد و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌شود چون جیبه در آن‌ها به کار نرفته است. پیشنهاد میکنیم جهت خرید تلویزیون سامسونگ در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

مصرف انرژی در صفحه نمایشگر‌های LED
‏ OLED چیست؟

یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که توسط برند ال جی به بازار عرضه شده است تلویزیونهای OLED می‌باشد با وجود فناوری OLED تلویزیون‌های LCD و حتی LED به فناوری‌های درجه دو تبدیل شده است تلویزیون‌هایی که مجهز به فناوری OLED هستند بسیار نازک هستند و وزن آن‌ها به شدت کاهش یافته است. صفحه نمایش‌های OLED مجموعه‌ای از پرده‌های نازک هستند که جنس آن‌ها که از مواد آلی می‌باشد و در بین دو رسانه‌ها قرار گرفته اند نمایشگرهایی که مجهز به فناوری اولویت می‌باشند دارای دیودهای عالی ساطع کننده نور هستند این دیودها می‌توانند نور خودشان را تامین کرده و نیازی به نور پشت صفحه ندارند و همین دلیل نمایشگرهای OLED از نظر وزنی بسیار سبک بوده و باریک هستند و می‌توانند خانه کاربران را بسیار شیک و زیبا نمایند. یکی یکی دیگر از ویژگی‌های صفحه نمایشگر‌های OLED این است که مصرف بسیار پایینی دارند و از این نظر برای محیط زیست و مصرف انرژی گزینه مناسبی است. تلویزیون‌هایی که مجهز به صفحه نمایشگرهای OLED هستند مزایای بسیار زیادی دارند یکی از این مزیت‌ها درخشندگی این صفحه نمایشگر‌ها می‌باشد که در مقایسه با سایر فناوری‌ها صفحه نمایش OLED می‌تواند تصاویر را به صورت درخشنده تر در اختیار کاربران قرار دهد. فناوری OLED مجهز به فناوری‌های نورپردازی از پشت است و سرعت بالای بازسازی صفحه دارد و به همین دلیل می‌تواند برای به تغییر سیگنال‌ها به سرعت واکنش نشان دهد و همین دلیل تلویزیون‌های OLED برای مشاهده فیلم‌های سینمایی گزینه مناسبی میباشد. نمایشگرهای OLED در برابر ضربه و چرخش ناگهانی مقاومت بسیار بالایی دارد و این تلویزیون‌ها در دماهای مختلف نیز همچنان کارایی بالایی دارند و همین دلیل اگر در محیطی هستید که شرایط گرمایی نامناسبی دارید می‌توانید از این محصولات استفاده کنید. مصرف انرژی نمایشگرهای عضو بسیار پایین است زیرا از نور پس زمینه استفاده نمی‌کند این فناوری توسط برند ال جی به بازار ارز عرضه شده است و شما به راحتی می‌توانید تلویزیون‌های OLED را در بازار ایران پیدا کنید و آن‌ها را با استثنایی ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی زیگمو تهیه نمایید. پیشنهاد میکنیم جهت خرید تلویزیون ال جی در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

‏ OLED چیست؟

QLED چیست؟

صفحه نمایشگر QLED توسط برند سامسونگ به بازار عرضه شده است و با صفحه نمایش OLED در رقابت می‌باشد. این صفحه نمایش در تلویزیون‌های بالا رده سامسونگ و برخی از جدیدترین تکنولوژی‌های برند سامسونگ وجود دارد همانطور که پیشتر گفتیم نور در نمایشگرهای LED ازطریق دیودهای نوری تامین می‌شود منظور از حرف Q حرف اول کوانتوم دات Quantum Dot است. کنتوم داد ترکیبی ناکارآمد و محدود از LED‌های سفید و فیلترهای رنگی معمولی می‌باشد و می‌تواند رنگ‌ها را با روشی متفاوت از فناوری OLED و LED برای شما نمایش دهد. نقاط کوانتومی که در نمایشگرهای QLED به کار رفته است از 2 تا 10 نانومتر قطر دارد و با توجه به اندازه تلویزیون متفاوت می‌باشد این نمایشگر‌ها می‌توانند رنگهای متفاوتی را در اختیار شما قرار دهند. کوچک ترین نقاطی که در فناوری کیول وجود دارد بر روی رنگ آبی تمرکز می‌کند و بزرگ ترین نقاط کوانتومی بر روی رنگ قرمز متمرکز است. نقاط کوانتومی که در نمایشگر QLED وجود دارد می‌تواند رنگ‌های اولیه را به صورت اشباع شده و طبیعی برای شما ارائه دهد و از طیف گسترده ای از رنگ‌ها پشتیبانی می‌کند. شما با خرید تلویزیون‌های QLED رنگین کمانی از رنگ‌ها را به صورت طبیعی و با کیفیت دریافت می‌کنید.

QLED چیست؟
نتیجه گیری

در این مقاله انواع مختلفی از صفحه نمایش را از LCD گرفته تا QLED برای شما معرفی نمودیم و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردیم. صفحه نمایشگر‌های OLED از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند اما در مقابل کیفیت تصویر بی نظیر را نیز برای شما ارائه می‌دهد. صفحه نمایش LCD در پایین‌ترین رده قرار گرفته و بعد از این محصولات تلویزیون‌های LED وجود دارد اگر می‌خواهید صفحه نمایشی معمولی با عمر مفید و کارایی بالا دریافت کنید خرید تلویزیون‌های LED را به شما پیشنهاد می‌دهیم. خرید تلویزیون‌های پلاسما و LCD گزینه اشتباهی است و می‌تواند بارِ مالی بسیار زیادی را برای شما فراهم کند اگر می‌خواهید از یک تلویزیون برای مصرف خانگی استفاده کنید اما در عین حال قیمت مفیدی نیز می‌خواهید می‌توانید به راحتی تلویزیونهای LED را از فروشگاه اینترنتی زیگمو با مناسبترین قیمت تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا