امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست؟

تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست؟

آیا تاکنون نام این تکنولوژی را شنیده اید؟ کاربرد آن را می دانید؟ برای برخی از کاربران تاثیری که تکنولوژی (Dolby Atmos) دالبی اتموس بر روی تلویزیون دارد بسیار مهم می باشد. اگر از جمله کاربرانی هستید که پیشرفت های لوازم صوتی تصویری برای شما اهمیت دارد و می خواهید به گونه ای صدا ها را بشنوید که گویا در واقعیت هستند توصیه می کنیم که حتما با ما همراه باشید. تکنولوژی دالبی اتموس به شما کمک میکند حین دیدن تصاویر زیبای تلویزیون، صدای واقعی آن تصاویر را نیز تجربه کنید. لذت تجربه کردن این فناوری جدید و منحصر به فرد را از دست ندهید.

تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos) چیست؟

تکنولوژی دالبی اتموس(Dolby Atmos)

در دنیای صوت و تصویر واقعیتی غیر قابل انکار وجود دارد و آن این است که ما همواره شاهد این هستیم که این سیستم ها با پیشرفت های گسترده ای روبرو هستند، و هر ساله این پیشرفت ها و توسعه ها نیز روزافزون می باشد، هر پیشرفتی باعث می شود که یک تکنولوژی از باقی آن ها جلوتر و پیشرو تر باشد. دالبی اتموس یکی از تکنولوژی های جدیدی می باشد، تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos) نسخه ی پیشرفته ای است که این امکان را فراهم می کند که صدای فراگیری ارائه شود. تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos)، یک استاندارد سیستم خروجی صدای فراگیر است. این فناوری توسط ازمایشگاه‌ های دالبی توسعه یافت است. باید این نکته را بگوییم که منظور از جدید این نیست که به تازگی منتشر شده است بلکه این فناوری در سال 2012 معرفی شد اما شرکت‌ های سخت افزاری بزرگ دنیا به تازگی از ان در دستگاه‌ های خود استفاده می کنند. پیش از اینکه به خود تکنولوژی بپردازیم به ارائه کننده ی این تکنولوژی یعنی شرکت دالبی می پردازیم.

عملکرد شرکت Dolby چیست؟

شرکت دالبی با ارائه ی تکنولوژی های جدید باعث شده است که دنیای صوت و تصویر بسیار با کیفیت و لذت بخش باشد، تخصص این  شرکت امریکایی این است که نویز ها را کاهش دهد و صدا را کدگذاری نماید. از زمانیکه دستگاه‌ های پخش ویدیو ساخته شده اند، این شرکت نیز پا به عرصه گذاشته و در جهت رضایت کاربران فعالیت های مختلفی را انجام داده است. شرکت دالبی را می توان مرجعی برای تعیین استاندارد هر نوع صوتی در گجت‌ های مالتی مدیا دانست، اگر بخواهیم برنامه های تلویزیونی را تحلیلی کنیم انصاف است بگوییم که 50 درصد صدا و 50 درصد تصویر نقش دارند. نمی توان اهمیت صدا را از تصویر کمتر دانست. یکی از بهترین تکنولوژی هایی که در عرصه ی صدا وجود دارد و آن را کیفیت می بخشد تکنولوژی دالبی اتموس می باشد. این تکنولوژی یکی از جدید ترین استاندارد های دالبی محسوب می شود. با کمک این فناوری است که کاربران می توانند تجربه ی صوتی عالی را داشته باشند اگر می خواهید از تماشای تلویزیونی لذت ببرید علاوه بر صدا ی با کیفیت باید سیستم خروجی صدا نیز از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

دالبی ری (Dolby Ray) خالق این فناوری انقلابی می باشد،  تجهیزات دالبی اتموس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ در سالن تئاتر دالبی در لس آنجلس آمریکا نصب و انیمیشن Brave نخستین فیلمی بود که با صدای دالبی اتموس نمایش داده شده است. پس از این اتفاق تعداد سالن‌ های مجهز به این فناوری در سال ۲۰۱۲ به ۲۵، در سال ۲۰۱۳ به ۳۰۰ و در ماه آوریل سال میلادی جاری به ۴۴۰۰ سالن رسید. نخستین تجهیزات با قابلیت ضبط و میکس صدای دالبی اتموس در سال ۲۰۱۶ و نخستین گوشی‌های مجهز به این فناوری در سال ۲۰۱۷ روانه‌ی بازار شدند.

تکنولوژی دالبی اتموس(Dolby Atmos) در چه مواردی به کار می رود؟

شاید گمان کنید که این تکنولوژی فقط در تلویزیون ها و سینماهای خانگی به کار رود اما اینطور نیست، تکنولوژی دالبی اتموس علاوه بر سیستم های پخش خانگی و حتی صنعتی مانند سینما ها، در گجت‌ های معمول‌ تری مانند گوشی‌ های همراه، تبلت و یا کنسول‌ های خانگی نیز  کاربرد دارد. شما می توانید در سیستم های خود به راحتی از این تکنولوژی استفاده کنید.

تکنولوژی دالبی اتموس در موبایل و تلفن های همراه چگونه عمل می کند؟

همانطور که پیشتر گفتیم، فناوری دالبی اتموس فقط در تلویزیون ها و سینما های خانگی وجود ندارند. بلکه کاربران می توانند از این تکنولوژی در گوشی ها و تبلت های خود نیز استفاده کنند. کاربران می توانند Dolby Atmos را با استفاده از هدفون به تبلت هایی ازجمله Amazon Kindle Fire HDX 8.9 و مدل Lenovo متصل کنند، اما باید این نکته را بدانید که در صورت اتصال نباید انتظار یک سیستم صوتی فراگیر را داشته باشید. قابلیت دالبی اتموس را می توان از طریق هدفون ها به سیستم های مختلف متصل نمود. فقط دقت داشته باشید که رندر هدفون دوتایی از طریق هدفون انتقال گرما (HRTF) صدای فراگیر را از طریق هدفون ایجاد می کند.

ماشین در حال انفجار!!!

دالبی برای اینکه عملکرد تکنولوژی دالبی اتموس را بیان کند مثالی ارائه می دهد این مثال صحنه ای است که در آن ماشینی در حال انفجار است. تصور کنید در جایی هستید و ماشینی در سمت راست شما منفجر می شود، شما در اینصورت با گوش راست خود صدا را  بیشتر از چپ می شنوید و بالعکس، مغز تفاوت ها را تشخیص می دهد، به شما می گوید که به سمت راست خود بچرخید تا ببینید ماشین در نزدیکی شماست یا خیر. این دقیقا تصوری از واقعیت است. حال دالبی از تکنولوژی ای رونمایی کرده است که می توانید این واقعیت را در فضای مجازی احساس کنید به این ترتیب که اگر شما از این فناوری استفاده کنید بلند گو ها می توانند به صورت جداگانه صداهای مجزایی داشته باشند و جلوه ای را ایجاد می کند که انگار صدا از همه جهات منتقل می شود.

 

چه محتوا هایی با تکنولوژی دالبی اتموس سازگارند؟

در حال حاضر طیف وسیعی از محتویات سازگار با این تکنولوژی را می توانید در بازار بیابید اما این به آن معنی نیست که از همان ابتدا اینگونه بوده است، نه. با توجه به این که این فناوری هزینه‌ های اولیه بالایی داشته شرکت‌ های تولید کننده محتوا با احتیاط بر روی این فناوری سرمایه گذاری می کردند. سرویس‌ های پخش انلاین محتوا مانند نتفلکس از دالبی اتموس پشتیبانی می کنند و شما می توانید به راحتی محتواهایی مناسب با فناوری دالبی اتموس را بیابید که  برای بهره‌ مندی از ان، حتما نباید یک بلوری پلیر در اختیار داشته باشید. شاید بتوان گفت که سالن‌ های سینما در استفاده از تکنولوژی دالبی اتموس پیش قدم می باشند.

اولین انیمیشنی که متناسب با این تکنولوژی ساخته شده است Brave از استودیوی Pixar می باشد که در سال 2012 معرفی شد. و بعد از سال 2012، به تدریج محتواهایی که از این فناوری پشتیبانی می کردند افزایش یافت. اکنون کاربران می توانند فیلم ها و محتوا های مختلفی را بیابند که با این فناوری سازگاری دارد.

کنسول ایکس باکس وان از دالبی اتموس پشتیبانی می کند شما می توانید با استفاده از این، ویدئو ها یا بازی های زیبایی را تجربه کنید. برای اینکه محتوا های سازگار با دالبی اتموس پخش شوند باید بلوری پلیر یا سایر سیستم‌ های پخشی استفاده شود که این تکنولوژی با آنها ساز گار است. البته این را هم بدانید که همه بلوری‌ های موجود در بازار به طور پیش‌ فرض از این فناوری پشتیبانی می کنند.

فیلم ها و نمایش های تلویزیونی که از ویژگی صوتی Dolby Atmos برخوردار هستند می توانند بر روی دیسک های Blu-ray و خدمات پخش مانند Disney Plus ، Netflix ، Amazon Prime Video و Apple TV Plus  ارائه شوند.

مقایسه ی کانال های  صدا و تکنولوژی دالبی اتموس

مقایسه ی کانال های  صدا و تکنولوژی دالبی اتموس

در سیستم‌هایی که 5.1 کاناله و 7.1 کاناله هستند برای اینکه صدا بهتر جدا شود از چند اسپیکر مختلف استفاده می شود، برای این قابلیت باید هر کدام از اسپیکر ها در موقعیت های خاصی نصب شوند. در واقع در هر فیلمی این کانال های صدا هستند که صدا را جهت دارد می کنند حال آنکه در تکنولوژی دالبی اتموس صدای داینامیک باعث می شود که هر بلندگو پس از پخش صدا در محیط تنظیم شود. در واقع این قابلیت است که باعث می شود ما صداهایی همچون واقعیت را از جهت های مختلف بشنویم

چگونه از تکنولوژی دالبی اتموس در  خانه استفاده کنیم؟

این موضوع امری بدیهی است که اگر بخواهید از حداکثر کیفیت برخوردار باشید باید هزینه هایی را صرف کنید و برخی از سخت افزار هایی را که نیاز است تهیه نمایید، پشتیبانی از تکنولوژی دالبی اتموس در سیستم‌ های خانگی نیز بدون صرف هزینه امکان پذیر نیست. اگر می خواهید این قابلیت را داشته باشید ابتدا سخت افزار های زیر را تهیه نمایید:

  1. یک گیرنده صوتی تصویری (AV) باید داشته باشید همچنین باید توجه داشته باشید که این گیرنده باید از تکنولوژی دالبی اتموس پشتیبانی کند. شما می توانید به راحتی این سیستم های گیرنده را بیابید هم یافتن آن ها آسان است و هم قیمت گرانی ندارند.
  2. برای اینکه از قابلیت دالبی اتموس به بهترین شکل استفاده کنید باید تعداد بلندگو برای استفاده از تمام ظرفیت تکنولوژی دالبی اتموس نیز تهیه کنیم. بهترین سیستم های بلند گو برای استفاده بلندگوهای فراگیر یا Surround
  3. برای اینکه بلندگوهای مناسبی تهیه کنید باید به عوامل مختلفی توجه داشته باشید یکی از این موارد این است که به فضایی که می خواهید از ان استفاده کنید توجه داشته باشید. با توجه به فضایتان طبیعتا هزینه های بیشتری هم با ید انجام دهید.
  4. البته لازم نیست برای بلند گوها هزینه های آنچنانی صرف کنید زیرا دالبی اتموس بر پایه سیستم‌ های 5.1 ، 7.1 و 9.1 طراحی شده است و می تواند به راحتی به بلندگو های عادی نیز متصل شود.
  5. کاربرارن می توانند در سیستم‌ های خانگی 34 بلندگو را به این سیستم وصل کنند.
  6. کاربران برای اینکه از تمام ظرفیت های این تکنولوژی استفاده کنند می توانند هزینه بیشتری پرداخت نموده و تعداد بلندگوها را افزایش دهند.
  7. قابلیت دالبی اتموس این امکان را دارد که بر اساس نقشه برداری Dolby Atmos 3D، تعدادی از بلند گوها در سقف نصب شوند.
  8. برای پخش صوتی با استفاده از تکنولوژی دالبی اتموس، کاربران باید یک ساندبار یا بلندگو سازگار و همچنین یک تلویزیون یا پخش کننده رسانه با پشتیبانی از Dolby Atmos داشته باشند
  9. محصولات Dolby Atmos از برند های زیادی از جمله Vizio، سامسونگ، ال جی، سونی، پایونیر و غیره وجود دارد.

درواقع در این سیستم با اضافه ‌شدن اسپیکر هایی که در سقف نصب می‌ شوند یا اسپیکر هایی که صدا را به سمت بالا هدایت می‌کنند (این اسپیکرهاspeakers upfiring نام دارند و به اسپیکرهای که از همین نوع هستند و قابلیت پخش صدای دالبی اتموس را نیز دارند، Atmos Modules speakers گفته می‌شود) بُعد جدیدی به صدا افزوده می‌شود و صدا عمق پیدا می‌کند. پیشنهاد میکنیم جهت مشاهده تلویزیون سامسونگ و تلویزیون ال جی در سایت دبی کوچولو بر روی لینک های درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

 

ویژگی های تکنولوژی دالبی اتموس چیست؟

باید به این نکته اشاره کرد که استاندارد های صدای فراگیر مختلفی در سیستم های صوتی تصویری وجود دارد. اما ممکن است این سوال پیش آید که فناوری دالبی اتموس چه مزیت دارد که آن را بر سایر فناوری ها برتری داده است؟ در پاسخ باید گفت که مزایای زیر این لقب را به آن داده اند:

  • در تکنولوژی دالبی اتموس چیزی به اسم کانال صدا وجود ندارد.
  • در این تکنولوژی به جای کانال صدا، شی یا جزء وجود دارد.
  • این سیستم، امکان پخش صدای سه بعدی و کاملا 360 درجه را در فضایی مجازی فراهم  می کند.
  • قابلیت پخش صدای سه بعدی از طریق نقشه‌ برداری سه‌ بعدی محیطی ایجاد می گردد.
  • تکنولوژی دالبی اتموس بلندگو های جدید سرپوشیده ای را اضافه می کند، این بلند گوهای اضافه باعث می شود که صدا به صورت عمودی پخش شود.
  • . نقشه برداری Dolby Atmos 3D می تواند موقعیت جغرافیایی و وضوح مشخصی را در اختیار کاربران قرار دهد.
  • با استفاده از این تکنولوژی صدا این امکان را دارد که از میان اشیا عبور کند.
  • تکنولوژی دالبی اتموس یک فرمت صوتی همه جانبه است.
  • تکنولوژی دالبی اتموس می تواند صدای فراگیری از همه جهات تولید کند.
  • یکی از جهت هایی که تکنولوژی دالبی اتموس صدا را تولید می کند به سمت بالا است یعنی کاربران می توانند صداهایی را بشنوند که از بالا به گوش می رسد. تکنولوژی دالبی اتموس  برای این که این قابلیت را ایجاد کند مغز را فریب می دهد که فکر کند درست در وسط صحنه قرار دارد.
  • تکنولوژی دالبی اتموس می تواند صدای چیزی مانند یک انفجار بزرگ یا همان زنبور عسل که از گلی به گل دیگر پرواز می کند را بطور واقع بینانه تولید کند و آن را از نظر مکانی دقیق بازسازی کند.
  • تکنولوژی دالبی اتموس یکی از بهترین تکنولوژی های صوتی می باشد، این تکنولوژی این امکان را فراهم می کند که با معمولی ترین دستگاه ها سازگاری شود. و این مزیتی است که واقعا آن را برتر از سایری قرار می دهد.
  • مزیت دیگر تکنولوژی های دالبی اتموس این است که چون از سیستم های معمولی نیز پشتیبانی می کند کاربران می توانند از یک سیستم پخش خانگی قوی استفاده کنند یا یک نمونه ارزان قیمت را اما با بهترین بازدهی ها داشته باشند.
  • تکنولوژی دالبی اتموس همچنین از سیستم 128 کانال پشتیبانی کرده که امکان اتصال منابع سخت افزاری متعدد را فراهم می کند.

پیشنهاد میکنیم برای مشاهده انواع قیمت تلویزیون در سایت دبی کوچولو روی لینک مشخص شده کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا