امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

WCG یا وسعت رنگ گسترده در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارد؟

WCG یا وسعت رنگ گسترده در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از قابلیت‌های جدید که در تلویزیون‌ها در سال‌های اخیر به کار رفته است وسعت رنگ گسترده یا همان قابلیت WCG می‌باشد. وجود قابلیت تا زمان باعث شده است که تلویزیون شما تصاویر و محتوا را بسیار واقعی تر و طبیعی تر نشان دهد. شاید شما تاکنون وسعت رنگ گسترده را شنیده باشید و بخواهید بدانید که این قابلیت چیست و چه کارایی دارد؟ وجود قابلیت با WCG می‌تواند تصاویر و محتوا را به صورت واقعی برای شما ارائه دهد. در این مقاله در مورد ماهیت و چگونگی کارکرد قابلیت WCG برای شما توضیح میدهیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

WCG یا وسعت رنگ گسترده در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارد؟


وسعت رنگ گسترده یا WCG چیست؟

WCG از کنار هم قرار گرفتن حروف اول عبارت Wide Color Gamut تشکیل شده است. منظور از این اصطلاح وسعت رنگ گسترده می‌باشد. این اصطلاح برای صفحه نمایش تلویزیون‌ها به کار می‌رود. وسعت رنگ گسترده یک نمایشگر در حقیقت بیانگر این است که آن نمایشگر می‌تواند تمامی رنگ‌ها را به صورت غنی برای کاربران تولید کند. قابلیت WCG بر پایه سه رنگ اصلی قرمز سبز و آبی که به عنوان مثلث رنگی شناخته شده‌اند انجام می‌شود و سایر رنگها با ترکیب شدن این سه رنگ اصلی ایجاد شده و به صورت غنی و طبیعی بر روی صفحه نمایش تلویزیون نشان داده میشود.

وسعت رنگ گسترده یا WCG چیست؟
قابلیت WCG در تلویزیون‌های جدید

هرچه تصویر خروجی از یک تلویزیون واقعی تر و طبیعی تر به نظر برسد، لحظات خارق‌العاده برای کاربران ایجاد می‌شود. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در زمینه تلویزیون‌ها انجام شده است و با افزایش رزولوشن‌های تلویزیون 4K کاربران می‌توانند تصاویر و محتوا را با کیفیت بالا و تمامی جزئیات دریافت کنند. یکی از پیشرفت‌هایی که در زمینه نمایشگرها صورت گرفته است قابلیت WCG می‌باشد. همچنین فناوری HDR که همان محدوده دینامیکی بالا است نیز در خور توجه بوده و پیشرفت قابل توجهی محسوب می‌شود.
وسعت رنگ گسترده یا همان قابلیت WCG همراه با قابلیت HDR قرار می‌گیرد. این دو قابلیت معمولاً در کنار یکدیگر استفاده می‌شوند اما به این معنا نیست که این دو به یکدیگر مرتبط باشند. منظور از قابلیت HDR گسترش در محدوده داینامیکی تصویر می‌باشد که باعث می‌شود جزئیات تصاویر به صورت واضح تر ارائه شده و کاربران بتوانند تاریک ترین و قشنگ ترین قسمت‌های موجود در تصویر نیز مشاهده کنند اما منظور از قابلیت WCG گسترش رنگی تلویزیون‌ها است یعنی بدین معنا که سرخی تصاویر سرخ تر و رنگ‌ سبز، سبز در و رنگ آبی نیز آبی تر دیده شود. هر دو قابلیت HDR و WCG بر روی صفحه نمایش موثر بوده و می‌توانند تصاویر و محتوا‌ها را به صورت گسترده و عمیق برای کاربران ارائه دهند.

پیشنهاد میکنیم جهت مشاهده قیمت تلویزیون در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

قابلیت WCG در تلویزیون‌های جدید
رنگین کمانی از رنگهای طبیعی با استفاده از قابلیت WCG

تمامی تلویزیون‌ها می‌توانند محدوده مشخص از رنگ‌ها را تولید کنند شما می‌توانید این رنگ‌ها را در طیف گسترده‌ای دریافت نمایید. البته رنگ‌هایی که توسط تلویزیون‌ها ایجاد می‌شود نمی تواند به صورت واقعی و طبیعی برای شما ارائه شود تلویزیون‌ها محدودیت‌هایی هم از نظر تکنولوژی نمایش و هم از نظر متریال‌های منبع دارند. از دیرباز تلویزیون‌های HD تا کنون پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و می‌توانند تصاویر و محتوا را با طیف گسترده ای از رنگ‌ها ارائه دهند. تلویزیون‌های قدیمی که دارای لامپ‌های CRT بودند از نظر تعداد رنگ ها افزایش پیدا کرده و اکنون به جایی رسیده اند که شما می‌توانید رنگ‌ها را به صورت گسترده بر روی صفحه نمایش تلویزیون مشاهده نمایید به گونه ای که رنگ‌ها کاملاً زنده و واقعی به نظر می‌رسد.

رنگین کمانی از رنگهای طبیعی با استفاده از قابلیت WCG
هدف قابلیت WCG چیست؟

کارکرد و هدف قابلیت WCG این است که باعث بزرگتر شدن خود جعبه رنگ شده است. منظور از جعبه رنگ مجموعه‌ای از رنگها است که بر روی صفحه نمایش قابل نشان دادن می‌باشد. رنگ‌های ابتدایی عمیق‌تر شامل رنگ‌های قرمز سبز و آبی رنگ‌های ثانویه غنی تر مانند رنگهای مگنت و یاقوتی زرد و غیره بسیار باکیفیت دیده می‌شوند و این موارد تلویزیون اچ دی نیز بسیار عمیق و شدید شده است. حال تصور کنید که با نمایش رنگ ها بر روی یک تلویزیون 4K شما می‌توانید وسعت رنگی را بسیار گسترده تر دریافت نمایید کوچکترین مثلث رنگی که در تصاویر در تلویزیون‌ها ایجاد می‌شود برای تلویزیون‌های hd می‌باشد. مثلث دیگری که در تصاویر ایجاد می‌شود در مقایسه با مثلث اول بزرگتر بوده رنگ P3 نام دارد. این مثلث گستره رنگی گسترده‌ای دارد و بهترین تلویزیون‌های WCG امروز می‌توانند این رنگها را تولید کنند بزرگترین مثلث که تحت عنوان 2020 شناخته شده است در آینده ای نه چندان دور می‌تواند رنگ‌ها را به صورت گسترده تر و عمیق تر نشان دهد.
یکی دیگر از کارکردها و قابلیت‌های WCG افزایش عمق بیت می‌باشد. هر تلویزیون تنوعی از رنگ‌ها را نمایش داده و می‌تواند تعداد سایه رنگ یا الگوهای متفاوت یک رنگ را در بین دو رنگ صورتی روشن تا سرخ تیره ایجاد کند. هرچه تعداد بیشتری از ترکیب‌های یک رنگ ایجاد شود تصاویر به صورت واقعی تر و بهتری ایجاد می‌شود. در تلویزیون‌های HD ، 16.7 میلیون رنگ ایجاد شده و در تلویزیون‌هایی که مجهز به قابلیت WCG هستند این تعداد یک میلیون افزایش پیدا کرده است و رنگ‌هایی که حتی چشم انسان قادر به دیدن آنها را نیست شامل نمی شود.

هدف قابلیت WCG چیست؟
استفاده از قابلیت WCG

برای اینکه بتوان با استفاده از قابلیت WCG رنگ‌ها را به صورت گسترده تر و زنده دریافت نمود باید اطمینان داشته باشیم که تلویزیون شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. تلویزیونی که از این قابلیت استفاده کند باید به یک منبع برای ارسال محتوای وسعت رنگی گسترده نیز نیاز دارد. اگر تلویزیون 4K مجهز به قابلیت وسعت رنگ گسترده باشد و شما به یک دی‌وی‌دی ساده نگاه کنید که در حد یک کانال نرمال تلویزیون می‌باشد شما تمامی رنگ‌ها را دریافت نمی کنید به همین دلیل به یک منبع برای ارسال محتوای وسعت رنگ گسترده نیز نیاز دارید.

استفاده از قابلیت WCG
بهترین بلوری‌های 4K کدام هستند؟

قابلیت HDR و WCG معمولاً در کنار یکدیگر به کار می‌روند امروز تمامی دیسک‌های بلوری فورکا مجهز به وسعت رنگ گسترده هستند همچنین استریمینگ HDR از منابع همچون نتفلیکس آمازون و وودو نیز انجام می‌شود. در ادامه باید به این نکته اشاره کنیم که گسترش در رنگ‌ها کاری بسیار ظریف است و تنها در مقایسه در کنار یکدیگر قابل رویت می‌باشد و تمامی تلویزیون‌های 4K مجهز به قابلیت وسعت رنگ نیستند. برخی از تولیدکنندگان تلویزیون ادعا می‌کنند که محصولاتشان از ظرفیت HDR و WCG برخوردار است اما نمی‌تواند این نمای این رنگ‌ها را به نمایش درآورد زیرا برای این کار باید سیگنال ورودی HDR WCG نیز از یک پخش کننده دریافت شود. تمامی تلویزیون‌های اولد که توسط برند ال جی و سونی به بازار عرضه شده است مجهز به فناوری HDR و WCG می‌باشد همچنین تلویزیون‌هایی که مجهز به نقاط کوانتومی هستند و توسط برند سامسونگ به بازار عرضه شده است نیز از قابلیت HDR و WCG پشتیبانی می‌کنند. برخی از قابلیت‌های تلویزیون مانند سونی یا نانوسل ال جی نیز می‌تواند قابلیت WCG را برای شما به نمایش در آورد.

پیشنهاد میکنیم جهت خرید تلویزیون ال جی و تلویزیون سونی در سایت دبی کوچولو بر روی لینک های درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

بهترین بلوری‌های 4K کدام هستند؟
نتیجه گیری

منظور از قابلیت WCG همان وسعت رنگ گسترده است. این قابلیت از حروف اول Wide Color Gamut تشکیل شده است و می‌تواند رنگ‌ها را به صورت گسترده برای شما ارائه دهد. در این مقاله در مورد ماهیت قابلیت WCG و کارکرد و اهداف این قابلیت با شما گفتگو کردیم شما می‌توانید تلویزیون‌هایی را که از قابلیت WCG پشتیبانی می‌کند با مناسب ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی زیگمو تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا