امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

Image Flicker (سوسو زدن تصویر) در تلویزیون چیست؟

Image Flicker (سوسو زدن تصویر) در تلویزیون

آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده است که تلویزیونتان چشمک یا سوسو بزند؟ در این هنگام چه احساسی داشتید؟ اگر هنگام تماشای برنامه‌ی مورد علاقه‌تان این اتفاق بیفتد چه حسی خواهید داشت؟ آیا راه حل رفع این مشکل را می‌دانید؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره‌ی این موضوع پیدا کنید.

فریم هایی که بر روی یک تلویزیون داده می شوند به خاطر وجود تصاویر پیوسته، صافی حرکت را افزایش می دهد، اما همین عامل باعث می شود به دلیل تاری دید، حرکت ردیابی شود. این موضوع می تواند برای  کسانیکه طرفدار ورزش یا بازیگر هستند ناخوشایند باشد. به همین دلیل در برخز از  تلویزیون ها برای این مشکل راهکارهایی قرار داده اند تا وضوح حرکت افزایش یابد . شما می توانید نور پس زمینه را تنظیم کنید و از این مشکل رها شوید.

Image Flicker  چیست؟

Image Flicker یا همان چشمک زدن و سوسو زدن تلویزیون است، زمانیکه شما در حال تماشای فیلم هستید و چند نقطه از صفحه نمایشگر روشنایی زیادی می یابد به اصطلاح چشمک زدن یا سوسو زدن می‌گویند. البته این تغییرات در میزان شدت نور به سرعت ایجاد می شود.

چه زمانی Image Flicker را می توانیم ببینیم؟

 

فرکانس ترکیب چیست؟

برخی از این تغییرات با توجه به فرکانس ان ممکن است قابل تشخیص باشد اما در موارد بسیاری هم هست که این مشکل قابل مشاهده با چشم نیست. انسان‌ها معمولا در فرکانس ترکیب می‌توانند سوسو زدن تلویزیون را ببینند و بتوانند آن را تشخیص دهند.Image Flicker  تقریبا تا فرکانس 80 هرتز توسط چشم انسان قابل مشاهده و شناسایی است و این فرکانس اصطلاحا فرکانس ترکیب نامیده میشود.

چه زمانی برطرف کردنImage Flicker اهمیت دارد ؟

زمانیکه Image Flicker هنگام مشاهده ی تلویزیون روی می دهد باعث می شود که تجربه ی تلخی از تماشای فیلم یا تصویر ببریم. به طور کلی Image Flicker زمانی مهم می شود که ما در حال تماشای فیلم مورد علاقه ای هستیم یا بازی ورزشی بسیار مهمی را می بینیم. حتی این موضوع زمانی که از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر استفاده می شود نیز ممکن است آزار دهنده باشد. مقدار Image Flicker  (سوسو زدن) برای یک فرد ممکن است قابل قبول باشد، اما تشخیص آن ذهنی است و برخی افراد نسبت به دیگران حساس تر هستند.

چگونه می توان Image flicker را تشخیص داد؟

برای اینکه بفهمیمImage flicker در تلویزیون ما وجود دارد یا خیر، میتوان از روی وضوح و سرعت نمایش تصویر به این موضوع پی برد. چشمک زدن تصویر زمانی مشاهده می شود که هر فریم فقط برای یک زمان کوتاه و با فریم های سیاه و سفید در بین تصویر نمایش داده میشود. اگر اجسام متحرک دنبال شوند سوسو زدن تصویر وجود نخواهد داشت. سوسو زدن تصویر برای ورزش و بازی های ویدئویی بسیار حائز اهمیت است. Image Flicker می تواند یکی از دلایل motion blur  (تاری حرکت)، باشد.

Image flicker ایمیج فلیکر در تلویزیون

اهمیت Image Flicker برای تلویزیون چیست؟

بیشتر مردم به Image Flicker  حساس نیستند و برای آنها وجود یا عدم وجود آن تفاوتی ندارد به همین دلیل اینان می توانند از آن برای کمک به بهبود وضوح حرکات سریع استفاده کنند. حتی ممکن است این موضوع  برای ورزش و بازی های ویدئویی به خاطر وجود حرکات سریع در ان ها مفید نیز باشد. با فیلم ها و تلویزیون های معمولی، نرخ فریم پایین و سرعت شاتر آهسته دوربین به این معنی است که ویدئو اغلب شامل میزان قابل توجهی از تاری بصری است، که نمی تواند از طریق سوسو زدن بهبود یابد.

 

برخی از مدل های تلویزیون از نور سوسو استفاده می کنند تا روشنایی تصاویر را با سرعت پیکسل یا نور پس زمینه روشن یا خاموش کنند. این موضوع باعث می شود حرکت به علت تکثیر پس از جابجایی اشیاء کمتر صاف باشد . برخی از افرادی که به این تجربه حساس هستند ناراحت هستند و یک تلویزیون با خروجی نور مداوم را ترجیح می دهند.

فرکانس ورودی فریم های سیاه چیست؟

منظور از فرکانس ورودی فریم های سیاه کمترین فرکانس ممکن از الگوی نوردهی یا سوسو زدن تصویر است.

پایین ترین فرکانس ورودی سیاه و سفید سوسو زدن ممکن در تلویزیون برای یک ورودی 60Hz است. فرکانس های ورودی سیاه و سفید موجی بسیار قوی و قابل انعطاف نشان میدهد که این فرکانس  به مشاهده نشدن تاری حرکت کمک می کند.

فرکانس ورودی فریم های سیاه چه زمانی اهمیت دارد؟

فرکانس ورودی فریم های سیاه در هنگام تماشای ورزش یا بازی های ویدئویی، تاری ردیابی چشم را کاهش می دهد. تلویزیون های با بهترین عملکرد می توانند فرکانس سوسو زدن را با سرعت مشابه با منبع اصلی مطابقت دهند.

منظور از ایجاد فریم های سیاه BLACK FRAME INSERTION چیست؟
منظور از ایجاد فریم های سیاه ، وجود  گزینه ای برای چرخش صفحه بین فریم ها است
ایجاد فریم های سیاه BLACK FRAME INSERTIONچه زمانی مهم است؟

فلیکر در هنگام مشاهده محتوای 60 فریم در ثانیه مثل (ورزش، بازی های ویدئویی) برای کاهش تاری مفید است.
چگونه ورودی فریم سیاه را تست کنیم؟
در تلویزیون زمانیکه از تنظیمات کالیبراسیون استفاده می شود سوسو نمی زند، حتی اگر نور پس زمینه کم باشد، ما چنین چیزی را نمی بینیم، به همین دلیل یک گزینه برای اضافه کردن سوسو زدن به تصویر مورد نیاز است. در تلویزیون برای اینکه ورودی فریم سیاه را تست کنیم، در آن گزینه ای برای معرفی فریم های سیاهی که بیشتر از یک منبع 60 فریم در ثانیه داشته باشد، وجود داشته باشد.

برای اینکه تلویزیون ما Image Flicker  یا سوسو زدن داشته باشد، باید دستگاه این قابلیت را داشته باشد که فرکانس نور پس زمینه را کاهش دهد. این در اسیلوسکوپ (تست نوردهی بک لایت) نور پس زمینه به عنوان یک تغییر در الگو قابل مشاهده است.

منظور از BFI در حالت بازی GAME MODE چیست؟

هنگامی که بازی در بهترین تنظیمات قرار دارد، BFI گزینه ای برای قرار دادن فریم های سیاه محسوب می شود.
BFI  چه زمانی اهمیت دارد؟

تلویزیون ها اگر در حالت تاخیر ورودی کم باشند برای گیمینگ بسیار مناسب هیتند برای این کار ابتدا باید فریم های سیاه را غیز فعال کرد. BFI  باعث می شود تاری قابل مشاهده برای چشم در بازی های ویدئویی کاهش یابد.

آیا میزان سوسو زدن در تلویزیون ها قابل تنظیم است؟

این امکان در برخی از تلویزیون ها وجود  دارد، اما برخی نیز برای میزان سوسو زدن مقادیز مشخصی را تعیین می کنند که قابل تغییر نیست و برخی تلویزیون ها گزینه‌های محدودی بری انتخاب قرار داده اند.

تصاویری صاف یا حداقل تاری

اگر شما تصاویری صاف و با کمترین میزان تاری می‌خواهید داشته باشید باید فلیکر را در حداکثر قرار دهید و BFI را غیرفعال کنید.

عامل دیگری که در این زمینه موثر است نرخ فریم منبع می باشد اگر یک فریم برای زمان بیشتری نمایش داده شود، میزان تاری حرکت بیشتر به چشم می آید.

داشتن تصاویری صاف یا حداقل تاری در تلویزیون سامسونگ :

  • برید به منو Menu
  • انتخاب  Picture تصویر
  • برید به Picture Options (گزینه های تصویر) ،
  • تنظیم “خودکار حرکت پلاس” را به Custom (سفارشی) تغییر دهید
  • و گزینه Clear Motion LED” انتخاب کنید.

 

داشتن تصاویری صاف یا حداقل تاری در تلویزیون سونی:

  • برید به Menu منو
  • Picture adjustments ( تنظیمات تصویر
  • Advanced settings تنظیمات پیشرفته
  • برید به Motion حرکت
  • Motionflow’ را فعال کنید و Clearness را انتخاب کنید. در برخی از تلویزیون سونی این گزینه در مکان دیگری قرار دارد
  • بروید به منو Menu
  • تصویر Picture
  • تنظیمات پیشرفته بروید و “LED Motion Mode” را تنظیم کنید.

جهت خرید تلویزیون سونی در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

کاهش سوسو زدن تلویزیون

افزایش “نور پس زمینه” بیشتر اوقات میزان سوسو زدن را کاهش می دهد. بر روی تلویزیون هایی که از نوردهی PWM  استفاده می کنند، میتوانیم برای اینکه نور پس زمینه را کم کنیم، میزان نوردهی را افزایش می دهیم، و در اینصورت نوردهی متوسط کاهش می یابد.

زمانیکه میزان نور پس زمینه برخی از تلویزیون ها را تنظیم کنیم الین دستگاه ها به دلیل ضعف PWM، فلیکر تصویر را تحت تاثیر قرار می دهند، به همین دلیل نور پس زمینه کاهش می یابد تا روشن ترین تصاویر تولید شود و افزایش نور پس زمینه باعث حرکت بیشتر خواهد شد.

رفع Flickering یا چشمک زدن

برای اینکه سوسو زدن در تلویزیون را  باید این اقدامات را انجام داد:

1- تلویزیون را خاموش کنید و دوباره روشن نمایید تا تلویزیون مجدداً تنظیم شود.

2-برای تنظیم مجدد، تلویزیون را از POWER OUTLET به مدت 5 دقیقه جدا کنید.

3-اتصالات کابل های تلویزیون را بررسی کنید.

4- ویژگی های ENERGY EFFICIENT در TV MENU. را غیرفعال کنید.

5-بررسی کنید که آیا یک COMPONENT اشتباه در تلویزیون وصل شده است یا خیر.

6-منبع ورودی را تغییر دهید تا ببینید تلویزیون با یک قطعه همراه است یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا