امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

تلویزیون ال جی QNED در برابر تلویزیون سامسونگ Neo QLED

تلویزیون ال جی QNED در برابر تلویزیون سامسونگ Neo QLED

در این مقاله قصد داریم فناوری‌های نسل جدید تلویزیون که برندهای ال جی و سامسونگ استفاده می‌کنند را با یکدیگر مقایسه کنیم. فناوری QNED و فناوری Neo QLED از جمله فن‌آوری‌های جدید هستند که در بازار تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانند امکانات و قابلیت‌های گسترده ای را برای کاربران ارائه دهد. هرکدام از این فناوری‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی دارند و با یکدیگر متفاوت می‌باشند. در سال 2021 برند ال جی و سامسونگ تلویزیون‌های خودشان را به فناوری‌های QNED و Neo QLED مجهز کرده‌اند. این عرصه‌ی رقابت باعث شده است که تلویزیون‌های مینی LED نیز پیشرفت های چشمگیری داشته باشند و تحول عظیمی در بازار تلویزیون ایجاد کنند. در این مقاله قصد داریم به شباهت‌ها و تفاوت‌های تلویزیون QNED و Neo QLED بپردازیم. اگر قصد خرید تلویزیون QNED ال جی یا خرید تلویزیون Neo QLED سامسونگ را دارید حتماً تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تلویزیون ال جی QNED در برابر تلویزیون سامسونگ Neo QLED _ زیگمو

در نمایشگاه ces 2021 برندهای ال جی و سامسونگ جدیدترین دستاوردهای خودشان را که در عرصه نمایشگر تلویزیون ایجاد کرده اند رونمایی می‌کنند. با توجه به مقاله‌ی Android Authority شرکت‌های ال جی و سامسونگ تلویزیون‌های هوشمند و پیشرفته تولید کرده‌اند که این تلویزیون‌ها امکانات و قابلیت‌های بسیار گسترده‌ای دارند. همچنین این دو برند درصدد هستند که در سال میلادی جدید تلویزیون‌های هوشمند تر و با امکانات و قابلیت‌های بیشتری را نیز به بازار عرضه کنند. برند ال جی در سال 2021 محصولات جدید خودش را با فناوری QNED رونمایی کرده است. برند سامسونگ نیز در این سال محصولات خودش را که با عنوان سری Neo QLED شناخته شده است به بازار عرضه می‌کنند. هر دو این قابلیت‌ها در تلویزیون‌های هوشمند به کار رفته اند و در زمینه نمایش رنگ و روشنایی بهبودهایی را برای کیفیت تصویر ایجاد کردند. این تلویزیون‌ها می‌توانند محتواهای HDR را با نسبت کنتراست عالی نمایش دهند و تجربه دلپذیر را از مشاهده محتوای مختلف برای شما ایجاد کند. این تلویزیون‌ها به کیفیت‌های تصویر 4K یا 8K مجهز شده اند و در زمینه کیفیت تصویر کاملا قدرتمند عمل می‌کنند. تلویزیون‌های QNED ال جی و تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ هر دو کیفیت تصویر بی نظیری دارند. شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که نسل جدید تلویزیون‌های ال جی و سامسونگ چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و این دو قابلیت چه امکاناتی را برای شما فراهم می‌کند؟ اگر به دنبال خرید تلویزیون عالی هستید و بودجه کافی در اختیار خودتان دارید حتما توصیه می‌کنیم که به سراغ خرید تلویزیون سامسونگ Neo QLED یا خرید تلویزیون ال جی بروید.

تلویزیون ال جی QNED در برابر تلویزیون سامسونگ Neo QLED _ زیگمو

کیفیت‌های تصویر تلویزیون‌های QNED

تلویزیون‌های سری کیوند برند ال جی بر مبنای فناوری مینی ال ای دی فعالیت می‌کنند. برای اینکه مفهوم این قابلیت را درک کنید توجه داشته باشید که تلویزیونهای ال ای دی و LCD در چند سال اخیر با تعداد بسیار بالا به بازار عرضه می شدند. تلویزیون‌های LCD نور پس زمینه را فیلتر می‌کردند و از پس این فرآیند رنگ‌ها را تولید می‌کردند و بر روی صفحه نمایش تلویزیون ارائه می‌دادند. فناوری‌ای که در تلویزیون‌های LCD مورد استفاده قرار می‌گرفت کاملاً ضعیف بود و به همین دلیل نور پس زمینه به درون پیکسل‌های تاریک نفوذ می‌کرد و باعث می‌شد که نسبت کنتراست کاهش یابد. به عبارتی در تلویزیون‌های LCD پیکسل‌های مربوط به تصاویر به صورت تاریک ارائه می‌شدند به عبارتی پیکسل‌ها هیچگاه خاموش نمی شدند به همین دلیل تلویزیون‌های LCD از تلویزیون‌هایی که امروز در بازار وجود دارند نسبت کنتراست کمتری داشتند. نسبت کنتراست کمتر برای مواقعی بود که محتوا به صورت عادی ارائه می‌شد اما تلویزیونهای LCD محتوای اچ دی آر را نیز فوق العاده ضعیف نمایش می‌داد. به همین دلیل تلویزیون‌های ال ای دی با استقبال بسیار زیادی روبرو شدند. در تلویزیون‌های ال ای دی نور پس زمینه به صورت موضعی ایجاد می‌شود. با وجود قابلیت لوکال دایمینگ Local Dimming یا نوردهی موضعی، نور پس زمینه تلویزیون به چندین ناحیه نوری تقسیم می‌شود و سپس هر کدام از آنها نور مستقلی را ساطع می‌کردند. با این قاعده تلویزیون‌های ال ای دی نسبت کنتراست بهتری در مقایسه با تلویزیون‌های LCD داشتند. بخش‌های تاریک تر تلویزیون‌های ال ای دی خاموش یا کم نور شدند با این حال محتوای رنگی نیز کیفیت بهتری پیدا کردند و تلویزیون‌ها می‌توانستند نور پس زمینه بهتر و روشنتری را برای شما ارائه دهند.

 برای چینش ناحیه‌های نوری در تلویزیون‌های ال ای دی چیدمان و راه‌های چیدمان مختلفی وجود دارد. به عبارتی برای دسترسی به تکنیک لوکال دایمینگ راههای مختلفی وجود داشت. فناوری لوکال دایمینگ نیز قوت‌ها و ضعف‌های خودش را دارد. تکنیک نوردهی موضعی یا فناوری لوکال دایمینگ Full-Array Local Dimming شبکه‌ای از چراغ‌ها را برای نور پس زمینه در کنار یکدیگر قرار می‌داد. تکنیک لوکال دایمینگ بهترین راهی است که می‌توان با استفاده از نوردهی موضعی تصاویر را با کیفیت بهتری دریافت کرد. تکنیک دیگری که در تلویزیون‌های ال ای دی مورد استفاده قرار گرفت تکنیک نوردهی لبه محور Edge-Based Dimming بود که ارزانتر هم بودند و در حد و اندازه‌های لوکال دایمینگ ظاهر نمی شدند. برای اینکه از فناوری لوکال دایمینگ استفاده شود محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال تعداد ناحیه ناحیه‌های نوری برای این فناوری محدودیت‌های ایجاد می‌کردند. تلویزیون‌های ال ای دی معمولاً بین ناحیه‌های مجاوری که خاموش و روشن هستند‌ هاله ای از نور یا جلوه‌ای از Blooming ایجاد می‌کنند. جزئیات کوچکی که بر روی تلویزیون‌های ال ای دی نمایش داده می‌شود مانند ستاره‌های درخشانی که در آسمان شب قرار گرفته اند از نسبت کنتراست بالایی برخوردار نیستند. این جزئیات در مقایسه با سطح گسترده ای از تصاویر به صورت رنگ پریده نمایش داده می‌شوند. اگر تعداد ناحیه‌های نوری افزایش یابد این مشکلات نیز از بین می‌رود و نمایشگر تصاویر را با کیفیت بهتری ارائه می‌دهد. به همین دلیل پنل‌ها از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند. تلویزیون‌های OLED فرایند نوردهی تلویزیون را به صورت پیکسل به پیکسل انجام می‌دهد. تلویزیون‌های LCD از نسبت کنتراست پایینی برخوردار هستند. امروزه تفاوت بین تلویزیون ال ای دی سی دی و OLED مورد توجه قرار گرفته است به همین دلیل برند ال جی فناوری QNED خود را به بازار عرضه کرده است.

تلویزیون ال جی QNED در برابر تلویزیون سامسونگ Neo QLED _ زیگمو

فناوری QNED در تلویزیون ال جی

 برند ال جی در سال 2021 نخستین فناوری مینی ال ای دی خودش را تحت عنوان QNED به بازار عرضه کرده است. این فناوری در تلویزیون‌های ال جی به کار رفته است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فناوری مینی ال ای دی 2500 ناحیه نوردهی موضعی دارد و به بیش از 30 هزار چراغ مینی ال ای دی مجهز شده است. به عبارتی در هر پنل تلویزیون‌های 8K با این حجم از ناحیه نوری و چراغ‌های ال ای دی رو به رو هستیم. با وجود این قابلیت‌ها تلویزیون‌های LCD و ال ای دی، بهبود‌های بسیار گسترده‌ای پیدا کرده‌اند و از کیفیت تصویر عالی برخوردار هستند. مهمترین ویژگی و نقطه قوت تلویزیون‌های ال ای دی چراغ‌هایی است که کوچکتر شده اند و تعداد آنها افزایش یافته است. به عبارتی در سطحی مشخص تعداد بیشتری از چراغ‌ها به کار رفته است چرا که باعث شده است که تعداد ناحیه‌های نوردهی موضعی نیز افزایش پیدا کند و کیفیت تصویر بهتر شود. هرچه تعداد ناحیه‌های نوردهی موضعی افزایش یابد نسبت کنتراست نیز بهتر می‌شود و جلوه‌های Blooming نیز کاهش پیدا می‌کند. برند ال جی این وعده را داده است که در فناوری QNED نسبت کنتراست را بهبود دهد و نرخ نوسازی نیز 120 هرتز است.

در فناوری QNED حرف Q به فن‌آوری کوانتوم دات Quantum Dot اشاره دارد. منظور از کوانتوم دات بخش‌های فیلتر رنگ نمایشگر می‌باشد. به گفته Android Authority عبارت QNED مخفف دیود نور دهنده نانوسل کوانتومی Quantum NanoCell Emitting Diode می‌باشد. البته باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که فناوری QNED نوعی فناوری LCD است که مبتنی بر فیلتر فعالیت می‌کند و این فیلترها مسیر نور را مسدود می‌کنند و درصد اشباع رنگ را کاهش می‌دهند. فناوری کوانتوم دات واحدهای لاک نوری Photoresist رنگی هستند که در فیلتر رنگی ال‌سی‌دی وجود دارد. این قابلیت‌ها آنها را با نانو بلوری‌های رسانایی جایگزین می‌کند که حتی با میکروسکوپ هم قابلیت دیده شدن ندارند. برند ال جی در فناوری کیوند برای شکل دادن طیف نوری گسترده از مواد نانو سل اختصاصی استفاده کرده است. این طیف نور پس زمینه از طریق فیلم ویژه مبتنی بر فناوری کوانتوم دات فیلتر میشود.

تلویزیون ال جی QNED در برابر تلویزیون سامسونگ Neo QLED _ زیگمو

به طور خلاصه باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که فناوری کوانتوم دات باعث می‌شود که میزان از بین رفتن نور در فیلترهای رنگی LCD کم شود و در نتیجه رنگ‌ها سرزنده تر و شاداب تر به نظر برسند و تلویزیون طیف گسترده ای از رنگ‌ها را با کیفیت بالا نمایش میدهد. تلویزیون‌های QNED مزایای بسیار زیادی دارند. این تلویزیون‌ها به فناوری کوانتوم دات مجهز شده اند و از تعداد زیاد ناحیه‌های نوردهی موضعی برخوردار هستند. به همین دلیل برای تلویزیون‌های اولد اچ در آر رقیب بسیار سرسختی محسوب می‌شوند. با اینکه برند ال جی فناوری پیشرفته کیوند خودش را به بازار عرضه کرده است اما با این حال همچنان به فناوری OLED به عنوان فناوری مربوط به تلویزیون‌های پریمیوم نگاه میکند. تلویزیون‌های سری QNED ال جی در میان تلویزیون‌های سری نانوسل تلویزیون‌های سری OLED قرار می‌گیرند.

فناوری Neo QLED در تلویزیون‌های سامسونگ

فناوری Neo QLED بر پایه فناوری مینی ال ای دی فعالیت می‌کند. به همین دلیل فناوری Neo QLED و فناوری QNED شباهت‌های بسیار زیادی وجود دارد. حرف Qدر فناوری QLED به فناوری Quantum اشاره می‌کند. تلویزیون‌های سری Neo QLED دارای فناوری Quantum Matrix هستند و به پردازنده نئو Neo Quantum مجهز شده اند. این قابلیت‌ها می‌توانند تصاویر را به صورت بهینه و با کیفیت بالایی ارائه دهند. بنا به گفته سامسونگ لایه‌ای از کوانتوم دات بر روی فناوری‌ها به کار رفته و باعث می‌شود که رنگ‌ها بهبود یابند. سامسونگ ادعا کرده است که با وجود لایه کوانتوم دات تلویزیون‌هایی که مبتنی بر فناوری نئوکیولد هستند می‌توانند 100 درصد فضای رنگی DCI-P3 را پوشش دهند. یکی از ویژگیهای مشترک فناوری Neo QLED و QNED کاهش ابعاد چراغ‌های پس زمینه ال ای دی است. در فناوری Neo QLED میز ال ای دی‌های کوچکی در پس زمینه تلویزیون به کار رفته است. این مینی ال ای دی‌ها با عنوان کوانتوم ال ای دی شناخته شده است. طول هر کدام از آنها یک چهلم چهل چراغ‌های پیشین می‌باشد و به همین دلیل در تلویزیون‌ها تراکم بسیار زیادی از چراغ‌های ال ای دی به کار رفته است. برند ال جی تاکنون تعداد ناحیه‌های نوردهی موضعی فناوری Neo QLED اعلام نکرده است. برند سامسونگ برای افزایش تعداد ناحیه‌های نوردهی موضعی بخش پکیجینگ و لنز تراشه ال ای دی را حذف کرده است و آن را با یک بخش کوچک و بسیار باریک جایگزین نموده است. به همین دلیل نور ال ای دی هدایت می‌شود و ابعاد چراغ‌های ال ای دی کاهش یافته و تعداد ناحیه‌ای نوردهی موضعی نیز افزایش یافته است.

تلویزیون ال جی QNED در برابر تلویزیون سامسونگ Neo QLED _ زیگمو

فناوری کوانتوم سامسونگ از تکنیک نوردهی دقیق استفاده می‌کند. این فناوری سیستمی بهبود یافته است که می‌تواند انرژی را در بین ناحیه‌های نوردهی موضعی توزیع کند. بنابر ادعای سامسونگ این فناوری از قابلیت جدیدی به عنوان Black Detail Boost برخوردار است و می‌تواند جزئیات بیشتری را از ناحیه‌های تاریک برای شما ارائه دهند. یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید تلویزیون‌های سامسونگ وجود پردازنده نئو کوانتوم است که می‌تواند 16 مدل مختلف شبکه عصبی را برای شما ارائه دهند. با وجود این قابلیت محتوا‌های بصری حتی محتوا‌های قدیمی تر با کیفیت فوق العاده و در حد کیفیت تصویر فورکا یا کیفیت تصویر 8K نمایش داده می‌شوند. یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های فناوری Neo QLED مراحل 12 بیتی کنترل روشنایی ال ای دی می‌باشد. این فناوری مبتنی بر 12 بیت ‏hdr فعالیت می‌کند و از نرخ تازه سازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. با وجود قابلیت Nvidia G-Sync نرخِ فریم ارائه شده تجربه بازی‌های ویدیویی بسیار بالایی را برای شما ایجاد می‌کند. برند سامسونگ در بیانیه مطبوعاتی خود تلویزیون‌های مینی ال ای دی سری Neo QLED را به بازار عرضه کرده است و در این میان به فناوری میکرو ال ای دی نیز اشاره کرده است. این فناوری شامل واحدهای نورده می‌باشد البته میان میکرو ال ای دی و مینی ال ای دی تفاوت‌هایی وجود دارد. تلویزیون‌های میکرو ال ای دی سامسونگ در مدل‌های 110 اینچ و 99 اینچ و حتی در ابعاد کوچکتر به بازار عرضه می‌شوند البته استفاده از فناوری میکرو ال ای دی هزینه‌های بسیار زیادی دارد.

پیشنهاد میکنیم جهت خرید تلویزیون ارزان در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع مدل ها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

تلویزیون ال جی QNED در برابر تلویزیون سامسونگ Neo QLED _ زیگمو

فناوری QNED ال جی در برابر فناوری Neo QLED سامسونگ

 میان دو شرکت ال جی و سامسونگ رقابت تنگاتنگی وجود دارد و هر کدام در تلاش هستند که محصولات با کیفیت و پیشرفته‌تری را به بازار عرضه کنند. وجود فناوری مینی ال ای دی باعث شده است که تلویزیونهای جدید در مقایسه با تلویزیون‌های LCD مقرون به صرفه باشد. تلویزیون‌هایی که مبتنی بر فناوری کیوند و نئو کیولد فعالیت می‌کنند به گونه ای طراحی شده اند که شما می‌توانید از فاصله‌های نزدیک آنها را مشاهده کرده و در کنار یکدیگر مقایسه کنید. در این فناوری‌ها لایه فیلتر رنگ ال‌سی‌دی نیز وجود دارد همچنین در محصولات برند ال جی لایه‌ها مبتنی بر فناوری (In-Plane Switching (IPS هستند.

میان تلویزیون‌های QNED ال جی و Neo QLED سامسونگ تفاوت‌های بسیار زیادی در سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود دارد. این دو تلویزیون هر دو مبتنی بر فناوری مینی ال ای دی فعالیت می‌کنند اما از نظر نسبت کنتراست و زاویه دید و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند. تلویزیون‌های OLED از امروز به بعد با قیمت ارزان تر به بازار عرضه می‌شوند. در سال 2021 تلویزیونهایی به بازار عرضه می‌شوند که مبتنی بر فناوری مینی ال ای دی هستند و از قابلیت‌ها و امکانات مختلفی نیز پشتیبانی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا