امکانات تلویزیون + آموزشتلویزیون

پورت HDMI و DisplayPort

پورت HDMI و DisplayPort

امروزه پورت ها و درگاه‌های ارتباطی بسیار زیادی هستند که همگام با پیشرفت تکنولوژی به خانه‌های ما نیز راه پیدا کرده‌اند. در میان تمامی پورت‌ها استانداردهای HDMI و DisplayPort به یکدیگر شباهت بسیار زیادی دارد. اما نکته مهم اینجاست که این دو پورت تفاوت‌های بسیار زیادی نیز با یکدیگر دارند. یکی از این پورت ها بیشتر در تلویزیون استفاده می‌شود و دیگری نیز کاربرد بیشتری در کامپیوترهای شخصی دارد. کاربرد پورت HDMI بیشتر برای اتصالات دیجیتالی است و شما می‌توانید این پورت را برای تلویزیون‌ها، ست تاپ باکس‌ها، پخش کننده‌های بلوری، گیرنده‌های صوتی و تصویری، کنسول‌های بازی دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های فیلمبرداری مشاهده کنید.

پورت HDMI در مقایسه با سایر پورت‌ها در میان کاربران محبوب تر و شناخته تر می‌باشد. اما با این حال حضور پررنگ HDMI نباید از اهمیت توجه به پورت‌های دیجیتال صوتی و تصویری دیگر بکاهد. یکی از درگاه‌ها و پورت‌های سریع و کاربردی DisplayPort می‌باشد. دیسپلی پورت یکی از جدیدترین پورتهای کامپیوتر است که در کارت‌های گرافیکی و همچنین لب تاپ‌های مخصوص کاربران تجاری نیز استفاده می‌شود. پورت DisplayPort نیز در کنار پورت HDMI قرار می‌گیرد البته در بیشتر کامپیوترها که برای کاربران عادی طراحی شده‌اند پورت DisplayPort وجود ندارد و فقط پورت HDMI به کار می‌رود. اما با این حال در چند سال اخیر به مرور استفاده از این پورت نیز افزایش می‌یابد و شاهد استفاده بیشتر از پورت‌ دیسپلی پورت خواهیم بود. پورت HDMI  و پورت دیسپلی پورت هر دو می‌تواند محتوای ویدیویی دیجیتال را با رزولوشن 4K انتقال داده و آن را با کیفیت بالایی نمایش دهد. اما نکته مهم این است که HDMI و DisplayPort چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ کدام ویژگی باعث شده است که یکی از این پورت ها را بر دیگری برتری داشته باشد و در میان کاربران بیشتر استفاده شود؟ همچنین آینده استفاده از این پورت‌ها به خاطر وجود پورت USB-C چه تاثیری خواهد گرفت؟ پیش از اینکه به تمامی این سوالات پاسخ دهیم توجه به این نکته مهم ضروری است که پورت HDMI و پورت DisplayPort هر دو از جمله پورت‌های رایج هستند که برای انتقال محتواهای رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو پورت تفاوت‌های جزئی با یکدیگر دارند و در برخی از موارد شباهت‌های آنها بسیار زیاد است و هر کدام از این پورت قابلیت‌هایی را به پورت ارتباطی اضافه می‌کند و هر کدام از این پورت‌ها نیز قابلیت خاصی را که منحصر به فرد است دارد.

پورت HDMI و DisplayPort _ زیگمو

تاریخچه پورت HDMI

 پورت HDMI مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface میباشد. منظور از این عبارت رابطه چندرسانه‌ای کیفیت بالا است این پورت بیش از 18 سال است که کاربرد دارد و در میان کاربران کاملا شناخته شده می‌باشد. شناخته شدن این پورت از زمانی اوج گرفت که برندهای بزرگ دنیای الکترونیک مانند هیتاچی پاناسونیک فیلیپس سیلیکون ایمیج سونی و توشیبا به فکر استفاده از این پورت‌ها افتادند. پورت HDMI تحت لیسانس سیلیکون ایمیج در ابزار و محصولات گوناگونی استفاده شده است. همچنین سایر شرکت‌ها نیز برای استفاده از این پورت هزینه ای را نیز به شرکت می‌پردازند. مشخصات پورت و استاندارد HDMI توسط سیلیکون ایمیج به‌روزرسانی می‌شود.

پورت DisplayPort در مقایسه با پورت HDMI قدمت کمتری دارد و تحت نظر اتحادیه استانداردهای الکترونیکی ویدئو یا VESA توسعه یافته است و هم اکنون نیز این پورت توسط همین اتحادیه کنترل می‌شود. شرکت‌های زیادی هستند که از پورت‌ DisplayPort استفاده کردند به عنوان مثال شرکت AMD تا ZIPS همگی از پورت DisplayPort استفاده می‌کنند و عضو VESA هستند. پورت DisplayPort در سال 2006 به عنوان جایگزین جایگزینی برای پورت آنالوگ VGA (یا Video Graphic Array به‌معنی آرایه‌ی گرافیکی ویدیویی) که در سال 1987 معرفی شده بود و همچنین پورت DVI (یا Digital Video Interface به‌معنی رابط ویدیویی دیجیتال) که در سال 1999 معرفی شد. این دو پورت هر دو برای کامپیوتر‌ها طراحی شده بودند. پورت DisplayPort استاندارد کاملاً رایگان است و زمانی که به بازار عرضه شد به هیچ وجه قابلیت مقابله با استاندارد HDMI  را نداشت. از 6 شرکت حاضر در انجمن توسعه‌ی HDMI، تنها دو شرکت هیتاچی و فیلیپس در اتحادیه‌ی VESA عضو و سایر شرکت‌ها از پورت دیسپلی همراهی و حمایت می‌کنند. تقریبا تمام تلویزیون‌ ها و مانیتور های کامپیوتر از اتصال HDMI پشتیبانی می‌کنند. HDMI در طیف بسیار وسیعی از محصولات الکترونیکی مصرفی، از جمله لپ‌تاپ و رایانه رومیزی، تلفن همراه، دانگل کروم کست (Chromecast)، دستگاه روکو (Roku’s streaming stick)،پخش Blu-ray، جعبه کابل HD، و خیلی خیلی چیزهای بیشتر استفاده می‌شود.  این کابل  سیگنال‌های صوتی و تصویری دیجیتال را از این کابل ارسال می‎کند. بنابراین اچ دی ام آی ظاهر  آشنا و جذابی برای اکثر مردم دارد می توان گفت که این کابل محبوب ترین اتصال در میان مصرف کنندگان عمومی به شمار می‌رود.

پورت HDMI و DisplayPort _ زیگمو

کانکتورها

 کانکتور HDMI  19 پین دارد و در سه اندازه مختلف به بازار عرضه شده است. نوع A این استاندارد است و نوع C تحت عنوان مینی نام گرفته است. نوع D این استاندارد کوچکترین اندازه را دارد و به عنوان میکرو شناخته شده است. پرکاربردترین کانکتور HDMI همان نوع A می‌باشد. اندازه دیگری هم به عنوان E به بازار عرضه شد که بیشتر در صنعت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی کانکتورهای HDMI با استفاده از اصطکاک در جای خودشان قفل می‌شود و محکم در سوکت فرو می‌روند اما برخی از سازندگان مکانیزم خاصی را نیز برای قفل شدن کانکتور پیش‌بینی کردند و در این صورت کانکتور هیچگاه قطع نمی شود. اندازه متداول کانکتور HDMI همان اندازه A ، C و D هستند.

اما کانکتور دیسپلی دارای 20 پین است و در دو اندازه مختلف دیسپلی پورت و مینی دیسپلی پورت تولید شده است. اندازه مینی این پورت در تبلت سرفیس پرو مایکروسافت به کار می‌رود. در کامپیوترهای مک و بسیاری از اولترابوک‌ها هم پیش از پیاده سازی USB-C از مینی دیسپلی پورت استفاده می‌شد. با ترکیب شدن مینی دیسپلی پورت و اطلاعات رابط PCI Express این رابط جدیدی را به نام تاندربولت معرفی کرد. به تازگی نسل جدید تاندربولت معرفی شده است. بیشترین کانکتورهای دیسپلی برای قفل شدن از مکانیسم‌های مختلفی استفاده می‌کند تا به صورت ناگهانی ارتباط برقرار شده قطع نشود. اما هنگامی که مشخصات رسمی کانکتور دیسپلی را بررسی می‌کنید شاید این قابلیت را مشاهده نکنید.

کابل

یکی از نکته‌های بسیار مهم در پورت ها کابل می‌باشد. کابل HDMI از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در واقع مشخصات استاندارد تعداد سیم‌ها و اتصالات پین‌ها را در بخش‌های الگوی ساخت مشخص می‌کند. کابل‌های HDMI در سه دسته Category 3 قرار می‌گیرند. منظور جفت‌های پیچیده دور هم بدون الزام استفاده از پوشش می‌باشد. به همین دلیل سیگنالهای HDMI با استفاده از کابلهای CAT5 یا CAT6 می‌تواند رزولوشن 1080 پیکسل یا همان فول اچ دی را نیز منتقل کنند. نکته مهم این است که حتی کابل‌های فیبر نوری نیز امکان انتقال سیگنال را دارند. کابلهای اکتیو که از مدار‌های تقویت سیگنال نیز برخوردار هستند را می‌توان در طول‌های بلندتر و ضخامت کمتر مشاهده کرد. حداکثر طول این کابل‌ها 40 متر است. کابل های نازکتر در زمانی که نیاز به خم شدن دارند استفاده می‌شود. البته کابلهای نازکتر کمتر از کابل‌های ضخیم دچار شکستگی می‌شوند. برای اینکه کابل مناسبی را خریداری کنید باید به مشخصات مختلفی توجه داشته باشید. شاید بررسی دقیق هر کدام از این مشخصات برای شما کمی گیج کننده به نظر برسد. ابزارهای آنلاینی وجود دارند که کابل مناسب HDMI را پیشنهاد می‌دهد. اما به طور کلی باید گفت یک کابل قدیمی به احتمال زیاد با استانداردهای جدید نیز هماهنگ می‌شود و می‌تواند رزولوشن بالا را بالا را به عمق رنگ کافی منتقل کند.

 پورت-HDMI-و-DisplayPort-_-زیگمو

به طور کلی بر روی کابل‌های HDMI استاندارد پهنای باند و لوگو درج شده است که هر کدام از این موارد نسخه جانبی هستند که قابلیت انتقال اترنت نیز دارند. دسته جدیدی از کابل‌های اچ دی آی تحت عنوان اولترا  Ulltra به بازار عرضه شده و به عنوان HDMI 2.1 نیز شناخته شده اند.

کابل Standard HDMI : این کابل پهنای باند کافی دارد که می‌تواند ویدیو را در رزولوشن‌های 720 پیکسل و 1080p پیکسل منتقل کند. همچنین این کابل نسخه اترنت دارد که توانایی انتقال سیگنال و تا سرعت 100 مگابیت بر ثانیه فراهم می‌کند.

کابل High Speed HDMI: این کابل می‌تواند ویدیو را تا رزولوشن 2160 پیکسل یا همان کیفیت تصویر 4K منتقل کند اما محدود به نرخ نوسازی 24 هرتز میباشد. کابل High Speed HDMI نسخه اترنت سرعت 100 مگابیت بر ثانیه نیز دارد.

پورت HDMI و DisplayPort _ زیگمو

کابل UltraHigh Speed HDMI : نسخه کابل UltraHigh Speed HDMI طبق استاندارد HDMI 2.1 طراحی شده است و حداکثر سرعت 48 مگابایت بر ثانیه برخوردار است. با استفاده از این کابل می‌توان محتوای 8K را نیز منتقل کرد. حتی در صورتی که ویدیو فشرده سازی صورت گرفته باشد امکان انتقال 10K فراهم خواهد داشت. سرعت نسخه اترنت الترا 100 مگابیت بر ثانیه است.

این احتمال وجود دارد که کارت‌های قدیمی HDMI بتوانند ویدیو را در رزولیشن‌های جدید 4K و 8K منتقل کند. البته در کیفیت تصویر 8K پیش‌بینی نمی توان کرد اما امتحان کردن این قابلیت خالی از لطف نیست. پورت DisplayPort در مقایسه با پورت HDMI پیچیدگی کمتری دارد. مشخصات کابل مخصوص پورت‌ DisplayPort در ابعاد 5 متری ساده ارائه می‌شود. همچنین این کابل دو کانکتور فول و مینی هم دارد. در کابل DisplayPort همانند پورت HDMI انواع گوناگونی از کابل‌ها در سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان مثال:

کابل RBR DisplayPort مخفف Reduced Bit Rate است و سرعت 6/48 گیگابیت ‌بر ثانیه را طبق استاندارد DisplayPort 1.0 ارائه می‌کند. کابل Standard DisplayPort نیز کابل مخصوص HBR یا High Bit Rate که سرعت 10/8 گیگابیت‌برثانیه را برای HBR و 21/6 گیگابیت‌برثانیه را برای HBR2 ارائه می‌کند. کابل DP8K برای HBR3 سرعت 32/4 گیگابیت‌برثانیه را طبق استاندارد DisplayPort 1.3 ارائه می‌کند. برای UHBR 10 نیز سرعت 40 گیگابیت‌برثانیه را طبق استاندارد DisplayPort 2.0 ارائه می‌کند.

کابلهای مسی اکتیو دیسپلی پورت می‌توانند برق را با استفاده از اتصال دیسپلی دریافت کنند و با استفاده از یک تقویت کننده سیگنال که به کانکتور متصل شده است وارد عمل می‌شوند. به همین دلیل کابل های اکتیو در طول‌های بیشتری در مقایسه با کابل های پسیو استفاده می‌شود. در مشخصات DisplayPort برای انتقال برق استاندارد تاندربولت از پین بی سیم استفاده می‌شود. در ابتدا DisplayPort با اختلالاتی همراه بود اما در نهایت با حذف پین بیسیم از کابلها این مشکلات نیز برطرف شد. امروزه دو نوع کابل دیسپلی پورت تاندربولت در بازار وجود دارد. مدل های قدیمی DisplayPort 20 پین دارند و نمی توان در برخی از پیکربندی‌های جدید از کارهای قدیمی دیسپلی استفاده کرد.

طول کابل چقدر باشد؟ برای اینکه بتوان کابل مناسبی را انتخاب کنید باید به طول کابل نیز توجه داشته باشید. بهتر است به دنبال خرید کابل باشید که طول کمتری داشته باشد برای طول‌های بلند به دنبال خرید کابل اکتیو باشید.

مقایسه پهنای باند HDMI و DisplayPort

پورت HDMI که به تازگی نسخه 2.1 آن به بازار عرضه شده است می‌تواند از بیت‌ریت تا 48 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند. البته در مورد پورت‌ DisplayPort نیز باید گفت که VESA نسخه جدید دیسپلی پورت را در نسخه دوم معرفی کرده است که این نسخه ظرفیت پشتیبانی استاندارد را تا 80 گیگابایت بر ثانیه افزایش داده است. اما با این حال این نسخه در دستگاه‌های زیادی استفاده نشده است. پورت HDMI 2.1 بسیاری از قابلیت‌ها و امکانات را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند به همین دلیل اولویت انتخاب بالاتری دارد. در تلویزیون‌های جدید برند سامسونگ به بازار عرضه شده است. پهنای باند ویدیویی با HDMI 2.1 افزایش یافته است. البته باید گفت که eARC که برای انتقال صدا است وجود ندارد. تلویزیون‌های جدید 8K ال جی از هر دو قابلیت پشتیبانی می‌کنند. نکته مشترکی که میان پورت HDMI و DisplayPort وجود دارد این است که در چند سال اخیر پهنای باند هر دو پورت‌ افزایش یافته است.

پورت HDMI و DisplayPort _ زیگمو

مقایسه استاندارد HDMI و دیسپلی پورت

پورت HDMI و DisplayPort از نظر کاربرد شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. حتی در صنعت نیز آنها را به نوعی استانداردهای تعارفی با یکدیگر می‌شناسند که تفاوت چندانی ندارد. پورت HDMI قابلیت Display Stream Compression انجمن VESA را ارائه می‌دهد که این موضوع از جمله ظرفیت‌های مهم استاندارد HDMI محسوب می‌شود. برای پورت‌ DisplayPort مشخصات جدید مطرح شده است که ویژگی‌های عالی هستند. پورت HDMI قابلیت‌های متعددی دارد و برای بیشتر کاربران در بازار صوتی و تصویری بیشتر شناخته تر شده و کاربردی تر می‌باشد. یکی از شباهت‌های میان پورت HDMI و DisplayPort قابلیت اتصال و ارتباط داده با نمایشگر‌های قدیمی می‌باشد. با استفاده از آداپتور‌های تبدیل یا کابل‌های مخصوص می‌توانید از این استانداردها برای ارتباط با نمایشگر‌های قدیمی نیز استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید پورت HDMI را به VGA و DVI تبدیل کنید یا حتی پورت دیسپلی را به VGA و DVI و HDMI تبدیل کنید. هر دوی این پورتها از نسل‌های قبلی خودشان نیز پشتیبانی می‌کنند و هر استاندارد را می‌توان برای استفاده در دستگاه‌های قدیمی نسل خودشان به کار برد. در جدول زیر مشخصات و قابلیت‌های چند نسخه از پورت‌های HDMI و DisplayPort را برای شما مقایسه کرده ایم.

پورت HDMI و DisplayPort _ زیگمو

مشخصه

HDMI 2.0b

DisplayPort 1.4a

HDMI 2.1

DisPlayPort 2.0

تعداد نمایشگرهای هم‌زمان

2

4

2

4

هماهنگی با اتصال نمایشگر به‌کمک آداپتور

DVI, VGA

DVI, VGA, HDMI

DVI, VGA

DVI, VGA, HDMI

حداکثر رزولوشن ویدئو (60 هرتز یا بهتر / 4:4:4)

حداکثر بدون فشرده‌‌سازی

2،160*3،840 – نرخ فریم 60 فریم‌ بر ثانیه و 24 بیت‌ در هر پیکسل  bpp

2،880* 5،120 – نرخ فریم 60 فریم‌ بر ثانیه و 24 بیت‌ در هر پیکسل  bpp

2،880 *5،120 – نرخ فریم 60 فریم ‌بر ثانیه و 24 بیت‌ در هر پیکسل  bpp

4،320*10،240 – نرخ فریم 60 فریم‌ بر ثانیه و 24 بیت‌ در هر پیکسل bpp ( رزولوشن 10K)

مقدار بالا با فشرده‌سازی Display Stream Compression

نامشخص

4،320*7،680 – نرخ فریم 60 فریم‌ بر ثانیه و 30 بیت‌ در هر پیکسل bpp

4،320*10،240 – نرخ فریم 60 فریم ‌بر ثانیه و 30 بیت‌ در هر پیکسل bpp (رزولوشن 10K)

8،640*15،360 – نرخ فریم 60 فریم ‌بر ثانیه و 30  بیت‌ در هر پیکسل bpp (رزولوشن 16K)

رزولوشن صدا

حداکثر سمپل‌ریت و عمق بیت

192 هرتز / 24 بیت

192 کیلوهرتز / 24 بیت

192 کیلوهرتز / 24 بیت

192 کیلوهرتز / 24 بیت

حداکثر کانال صوتی

32

32

32

32

رزلوشون صوتی Pass Through

حداکثر سمپل‌ریت و عمق بیت

44/1 – 16 بیت (ARC)

192 کیلوهرتز / 24 بیت

192 کیلوهرتز / 24 بیت (eARC)

192 کیلوهرتز / 24 بیت

حداکثر کانال صوتی در مقدار بالا

2

7/1 (ضربدر 4)

7/1

7/1 (ضربدر 4)

حداکثر کانال صوتی فشرده‌شده

5/1

نیازی ندارد

نیازی ندارد

نیازی ندارد

HDCP یا High Definition Content Protection

2/2 

2/2

2/2

2/2

انتقال نیرو

به ندرت استفاده می‌شود

تنها در تاندربولت 1 و 2

به ندرت استفاده می‌شود

تنها در تاندربولت 1 و 2

اترنت

بله (با کابل مخصوص)

خیر

بله (با کابل مخصوص)

خیر

CEC

بله

با استفاده از کانال Aux

بله

با استفاده از کانال Aux

FreeSync یا VESA AdaptiveSync

خیر

بله

بله

بله

HDR

متادیتا استاتیک

متادیتا استاتیک

متادیتا داینامیک

متادیتا داینامیک

3D

بله

بله

بله

بله

 

همانطور که پیشتر گفتیم پورت HDMI و DisplayPort کارایی و عملکرد بسیار مشابه با یکدیگر دارند اما نکته مهم اینجاست که هرکدام از این پورت ها این کارها را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهد. هر کدام از ویژگی این پورت ها باعث شده است که این دو پر از یکدیگر متمایز شده و منحصر به فرد شناخته شوند یکی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پورت HDMI این است که به صورت اختصاصی از قابلیت CEC یا Consumer Electronics Control پشتیبانی می‌کند. این قابلیت همان Consumer Electronics Control می‌باشد و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که تمامی سیستم‌های صوتی و تصویری را کنترل کنند. کابل HDMI می‌تواند اطلاعات اترنت را نیز منتقل کند و در این صورت نیاز به ساخت کابل پیچیده و توانمند وجود دارد. اما پورت‌ دیسپلی سابقه خوبی در بازار محصولات الکترونیکی ندارد و به ندرت از قابلیت CEC برخوردار است.

استفاده از چند نمایشگر با HDMI DisplayPort

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان پورت HDMI و DisplayPort وجود دارد در پشتیبانی از نمایشگرهای متعدد می‌باشد. برند می‌تواند 4 نمایشگر را پشتیبانی کند. اما در حالی که پورت HDMI فقط به دو نمایشگر محدود می‌شود. البته با این حال نیز در پورت HDMI از قابلیت چند نمایشگر بودن آن کمتر استفاده می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم پورت‌های HDMI و DisplayPort می‌توانند سرعت‌های 48 و 80 گیگا بیت ‌بر ثانیه را منتقل کند. این سرعت با سرعت‌های انتقال داده‌های خام در این استانداردها می‌باشند. پورت DisplayPort نسخه 2.0 چهار خط انتقالی دارد و با سرعت 77.38 گیگابیت بر ثانیه اطلاعات را منتقل می‌کند. به عبارتی هر خط 19.30 گیگا بیت بر ثانیه دارد. پورت DisplayPort از سرعت حداکثری 32.4 گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. همچنین در هر خط می‌تواند 6.48 گیگابیت بر ثانیه را منتقل کند اما سرعت‌های واقعی برای پورت HDMI نسخه 2.1 به ترتیب برابر 14.4 و 42.6 گیگابیت بر ثانیه می‌باشد.

تفاوت دیگری که میان پورت HDMI و DisplayPort وجود دارد رزولیشن‌هایی است که توسط این دو پورت و استاندارد پشتیبانی میشود. پورت HDMI دارای فرمول‌های متعدد و دقیقی است. این موضوع برای پورت‌ DisplayPort نیز صدق می‌کند. پورت دیسپلی نسخه 1.4a می‌تواند بیش از 4 نمایشگر فورکا پشتیبانی کرده و تمامی رنگ‌ها را با نسخه 8 بیتی و نرخ نوسازی 60 هرتز منتقل کند. برای اینکه این پورت عمق رنگ 10 بیتی را منتقل کند باید از استاندار جدید DSC استفاده کنند. اگر می خواهید ویدیوها و کلیپ های جالب خودتان را که بر روی لپ تاپ تان دارید را بر روی صفحه ی بزرگ تلویزیون ببینید و تلویزیون تان ورودی USB  ندارد، می توانید از یک کابل DVI یا VGA استفاده کنید. اگر کامپیوتر قدیمی دارید دیگر نگران سختی استفاده از آن نباید آن را به راحتی به تلویزیون تان متصل کنید. و از آن به عنوان بازی یا کارهای دیگر استفاده کنید.

جهت خرید تلویزیون در سایت دبی کوچولو بر روی لینک درج شده کلیک کرده و انواع برندها را به همراه قیمت مشاهده نمایید.

 پورت-HDMI-و-DisplayPort-_-زیگمو

پشتیبانی از HDR

تفاوت دیگری که میان استاندارد HDMI و پورت DisplayPort وجود دارد فناوری HDR می باشد. این فناوری می‌تواند طیف رنگی و روشنایی بالاتری را برای محتوای تصویری ایجاد کند. پورت HDMI نسخه HDMI 2.0x می‌تواند از متادیتا استاتیک HDR10 پشتیبانی کند. اما در مقابل پورت‌ HDMI 2.1 و DisplayPort 1.4a و DisplayPort 2.0 دارای متادیتای داینامیک همان +HDR10 هستند. منظور از متا دیتای استاتیک داده تنظیمات تلویزیون در شروع ویدیو است و تنها یک بار ارسال می‌شود در متادیتای داینامیک هنگام پخش ویدیو داده تنظیمات نیز ارائه شده و تنظیمات را با بازهی بهتر تنظیم می‌کنیم. یکی از فرمت‌های بسیار مهم و قابل توجه فرمت دالبی ویژن می‌باشد. این فرمت در پروتکل‌های استریم قدیمی تر نیز مورد استفاده قرار گرفته است و همه نسخه‌های HDMI و DisplayPort از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

 پورت-HDMI-و-DisplayPort-_-زیگمو

انتقال صدا

یکی  از بخش‌های بسیار مهمی که در مورد پورت HDMI و پورت DisplayPort باید مورد توجه قرار بگیرد قابلیت انتقال صدا است. در قسمت مشخصات و قابلیت‌های دو استاندارد شاهد مقادیر قابل پشتیبانی نزدیک در بخش صدا وجود دارد. پورت HDMI و پورت DisplayPort هر دو صدای 192Hz/24-bit را پشتیبانی می‌کنند اما در پورت HDMI انتقال صدا تنها در یک اتصال کابل انجام می‌شود. استفاده از این رزولوشن برای پخش محتوای صوتی با کیفیت بالا با یک پخش کننده صوتی HD و یک گیرنده‌ی A/V کاملا گزینه خوبی به نظر می‌رسد. برای انتقال صدا از یک تونر تلویزیون یا انتقال آن از دستگاهی به دستگاه دیگر باید از گیرنده A/V استفاده شود و هر دو استاندارد HDMI 1.4 و نسخه 2 از قابلیت ARC پشتیبانی می‌کنند. هر دوی این قابلیت‌ها محدود به دو کانال 44.1Hz/16-bit هستند.

ARC یا Audio Return Channel از صدای 5.1 فراگیر فشرده پشتیبانی می‌کند، اما صدای فشرده ‌نشده‌ی 5.1 و صدای 7.1 و همچنین سمپل ‌ریت تا 192kHz/24-bit اکنون تنها در HDMI 2.1 با استاندارد eARC ممکن شده است.

پورت DisplayPort نسخه 1.4 و نسخه‌های بالاتر مشکلات HDMI را ندارد و می‌تواند صدای غیر فشرده 7.1 کاناله را نیز با کیفیت 192Hz/24-bit به خوبی در هر 4 نمایشگر منتقل کند. نسخه‌های قبلی پورت‌ DisplayPort چنین پشتیبانی را تنها برای یک نمایشگر یا یک گیرنده ارائه می‌کردند.

آینده فناوری‌های HDMI و DP با پورت USB-C

بعد از اینکه پورت USB3.1 معرفی شد. استاندارد جدیدی برای کانکتور‌های ارتباطی هم به دنیای فناوری راه خود را باز کرد. امروزه از پورت USB-C در اکثر گجت‌ها استفاده می‌شود. پورت USB-C کانکتوری از قابلیت‌های مهم و کاربردی به نام Alternate Mode دارد. با استفاده از این کانکتور می‌توان برای کاربرهای کاربردهای متنوع از آن استفاده کرد. پورت USB-C در پروتکل‌های ارتباطی بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پورت با پروتکل‌های متعددی مانند تاندربولت، دیسپلی‌پورت، MHL، VirtualLink و HDMI کاملا سازگار است. کابل و پورت USB-C می‌تواند از انتقال استاندارد usb نیز پشتیبانی کرده و فایل‌ها را انتقال دهد. اما به خاطر وجود سایر پروتکل‌های ارتباطی می‌توان از آن برای کارهای دیگری مانند اتصال نمایشگر به کامپیوتر نیز استفاده کرد.

پورت HDMI و DisplayPort _ زیگمو

درگاه ‏ USB-C یک درگاه کاربردی می‌باشد. بیش از همه با تاندربولت که دیسپلی را نیز در خود دارد استفاده میشود. امکان استفاده از Alt-mode برای HDMI فراهم شده است. اما به صورت گسترده از این قابلیت استفاده نمی شود و امکان جایگزین کردن این درگاه با نمونه HDMI نیز فراهم نشده است. نکته مهم این است که فعالان صنعتی همواره به فکر راحتی کاربران نیستند به همین دلیل هنوز هم باید منتظر شانس و اقبال حوادث گوناگون مختلفی در آینده باشیم. شاید روزی یکی از این کابل‌ها بتواند برای اتصال انواع دستگاه‌های الکترونیکی استفاده شود. به صورتی که هزینه‌های مصرف کننده کمتر شود و خسارت‌های کمتری نیز به محیط زیست وارد شود. استفاده از پورت USB-C برای پورت DisplayPort و HDMI 2.1 باعث می‌شود که عملکرد انتقال محتوا با محدودیت‌هایی روبرو شود زیرا استاندارد USB 4.0 جدیدترین و سریعترین نمونه این فناوری است و حداکثر باند چهل گیگا بیت‌ بر ثانیه را پشتیبانی میکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا